Július 24. szerda, Kincső, Kinga
Hírek, események 2010. december 15. 14:08

Bábel Balázs: A másokért való lét

Bábel Balázs: A másokért való lét
Jézus Krisztus nagyon egyszerűen fogalmazza meg a mi feladatunkat a hegyi beszédben. Ez a legnagyobb tanító beszéde, ebben foglalkozik a legtöbb morális kérdéssel, a nyolc boldogsággal és a többi magyarázattal, például, hogy „ti vagytok a föld sója”. Ha elolvassuk Mózes könyveit, abban is számos tilalom van. Ezzel szemben az Újszövetség pozitív szemléletű, nem azt mondja, hogy milyenek ne legyetek, hanem hogy ti pedig ilyenek legyetek… A nyolc boldogság voltaképppen egyfajta felhívás. Az eredeti asré, vagy a makariosz jelentése egyfajta invitálás is, arra, hogy a legkiszolgáltatottabb helyzetekben is te lehetsz a boldog és az erkölcsös ember.

 

A mi etikánk, keresztényeknek, a nagy éthoszból, Krisztusból vezetődik le. Mert azt valljuk, hogy ő az éthosz. Ő a hegyi beszéd rejtett alanya is, akit követnünk kell, amikor az élet különböző helyzeteiben választ akarunk adni a problémákra.

Még teológiai oktató korában mostani pápánk, Joseph Ratzinger teológiai tanár „A keresztény lét” című könyvében a hegyi beszéd alapján vázolta fel a keresztény létnek azon struktúráit, amelyek az egyénre vonatkoznak.

A közösségre vonatkozókat – éppen az ő tanításai alapján - a későbbiekben tudtuk megfogalmazni. Azt mondja: a keresztény ember elsőrendű magatartása: a helyes viszony a közösséghez nem más, mint az egyénnek és az egyháznak a helyes viszonya. Mit értünk ez alatt? Egyszerűen azt: nem lehetünk úgy magunkért élő emberek, hogy a közösségről elfeledkezünk.

A huszadik században amúgy e problémával már szembe kellett néznünk. Működtek diktatúrák, amelyek csak a közösséget állították a középpontba - gondoljunk a kommunizmusra vagy a fasizmusra. Ennek ellenhatásaként érkezett utána a szélsőséges egzisztencializmus, amit a szállóigévé vált mondat jellemez: a másik ember a pokol. A rész és egész, egyén és közösség helyes viszonya röviden úgy foglalható össze: habár egyszer és megismételhetetlenül élsz, egyetlen életed van, mentsd meg a lelkedet – mindezt egy közösség tagjaként. Egy nagy közösséghez tartozol, amelyet neked is építened kell.

E közösségben az igazi létforma a másokért való lét, a pro egzistens lét.

Gondoljunk Krisztusra.

Leszállott a menyből.

Megtestesült.

Miért és kiért is?

Értünk, a mi üdvösségünkért. Jézus Krisztus élete tehát a másokért való létben mutatkozott meg leginkább, úgy, hogy nekünk is ezt kell követnünk, a keresztény embernek is a másokért való lét lenne az igazi jellemzője.

Ebben természetesen benne van az inkognitó törvénye is, amit Jézus így mond: amikor jót teszel, akkor ne kérkedj mások előtt, még magad előtt se, ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb.

Ha keresztény vagy, akkor, mondja Jézus, ne törődj vele, a szív túláradásával többet is tud tenni, mint amennyi az előírt.

Gondoljunk egy családra, a családon belül az édesanyára, és arra, amennyi mindent ő megtesz. Hogyan nézne ki, ha mindig kidekázná, hogy mennyit is kéne dolgoznia, vagy belegondoltunk-e, hogy ha mindent ki kellene neki értéken fizetni, akkor még a leggazdagabb ember sem engedhetné meg magának.

Egy anya mennyi mindent megtesz, amit nem lehet számlával összefoglalni, pénzzel kiegyenlíteni. A túláradó fölösleg törvénye tehát a keresztény létformához tartozik.

Kövessen minket a Facebookon is!