Július 26. péntek, Anikó, Anna
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Hírek, események
  • Új magyar csúcs: 2277 km 1 liter benzinnel - Különdíjat is kapott a kecskeméti főiskolások csapata a Shell Eco-marathonon
Hírek, események 2011. május 30. 13:42

Új magyar csúcs: 2277 km 1 liter benzinnel - Különdíjat is kapott a kecskeméti főiskolások csapata a Shell Eco-marathonon

Képgaléria
Új magyar csúcs: 2277 km 1 liter benzinnel - Különdíjat is kapott a kecskeméti főiskolások csapata a Shell Eco-marathonon
Az innovatív tervezési megoldásokat és a mérnöki teljesítményt ismerték el azzal a különdíjjal, amelyet 212 benevezett csapat közül a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata kapott a németországi Lausitzban megrendezett Shell Eco-marathon. A 2277 km/1 literes teljesítménnyel ismét új magyar rekordot állítottak fel, amellyel kategóriájukban neves nagy nyugat-európai egyetemeket megelőzve a 4. helyezést érték el úgy, hogy az utánuk következő legjobb közép-kelet európai csapat, egy lengyel egyetem, a 27. helyet szerezte meg kevesebb, mint 600 kilométeres teljesítménnyel. A GAMF tavalyi járművének karosszériáját felhasználó kecskeméti Kandó szakközépiskola az akkumulátoros autók 12 csapatból álló mezőnyében a 6. helyet szerezte meg.

A tavalyi versenyen Lausitzban a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata Megaméter nevű járművével újoncként több mint 1200 kilométerrel javította meg a magyar rekordot. Az 1588 km-es teljesítménnyel akkor nyolcadikok lettek, de már néhány hónappal később a jármű továbbfejlesztésével egy finnországi versenyen sikerült 1941 km/1 literre javítani az eredményt. 

Az idei versenyre a csapat teljesen új járművet épített, mert úgy ítélték meg, hogy a tavalyi járműben már nincs meg a csúcsjavítás lehetősége: a karosszéria ugyan nagyon jól sikerült, de a motor továbbfejlesztésre szorult.  Az új motor az előzőhöz hasonlóan négyütemű felülvezérelt és felülszelepelt injektoros benzinmotor, a korábbi léghűtés helyett azonban most vízhűtésesre tervezte a csapat, a kád alakú égéstér helyett pedig félgömb alakú égésteret alakítottak ki a hengerfejben. Javítottak a légellenállási értékeken is: az előzetes számítógépes vizsgálatok alapján az új járműnek mintegy 25 %-kal kisebb a légellenállása.   A Megaméter II-be a korábbi mechanikus kormányműnél könnyebb elektronikus szervokormányt építettek be. 

Jól indult a verseny a kecskeméti csapat számára, hiszen 2277 km/1 literes eredménnyel már az első körben sikerült túlszárnyalni a tavalyi rekordot. Az öt próbálkozás közül az ötödik kör tűnt a legbiztatóbbnak, de a kör futása közben baleset érte a járművet. A versenyen részt vevő újságírók lehetőséget kaptak, hogy a Shell által biztosított járművekkel maguk is „bemerészkedjenek” a versenypályára. Egy ukrán újságíró figyelmen kívül hagyva az előzési szabályokat nekiütközött a kecskeméti járműnek. A versenybíróság által megítélt plusz kört azonban a csapat már nem tudta kihasználni javításra, mert a Megaméter-II. sérüléseit nem tudták rendbe hozni, így az első kör eredményével, a 2277 km/1 literes teljesítménnyel zárták a versenyt, amely kategóriájukban a 4., a prototípus összesített versenyben pedig az 5. helyre volt elegendő.

A kecskeméti jármű kiemelt figyelmet kapott a versenyen – meséli Bagány Mihály főiskolai tanár.  A Megaméter-II. boxa állandóan tele volt az érdeklődőkkel, közöttük a többi versenyző csapat tagjaival.  A jármű nemcsak esztétikailag, hanem műszaki megoldásait tekintve is kiemelkedett a mezőnyből. A 2277 km/1 literes eredménnyel a kategóriában nevezett 60 jármű közül a negyedik helyet szerezte meg a csapat, de ennél sokkal nagyobb elismerés, hogy a hét különdíj egyikét is megkapta a Megaméter-II., amely az ergonómiai, esztétikai és az anyagválasztás területén megvalósított innovatív tervezési megoldásokat és a műszaki kivitelezés mérnöki teljesítményét jutalmazta.  A hét különdíj közül néggyel a műszaki megoldásokat díjazták, további három különdíjjal a legjobb marketinget és a leglelkesebb csapatot ismerték el, de különdíjat kaptak a legpechesebb csapatok is.

Szintén kiemelkedően szerepelt a versenyen a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola csapata is. Ők a GAMF csapat tavalyi járművének karosszériájába építettek elektromos motort. Ebben a kategóriában 12 csapat versenyzett, a kecskeméti középiskolások 317 km/kWh teljesítménnyel újoncként az előkelő 6. helyezést szerezték meg.

A két kecskeméti csapaton kívül magyar csapatnak nem sikerült értékelhető teljesítményt nyújtani a versenyen. A további három benevezett csapat el sem tudott indulni járművével. A Kecskeméti Főiskola eredménye közép-kelet európai összehasonlításban is kiemelkedő, hiszen az utánuk következő legjobb közép-kelet európai csapat a 27. helyet érte el kevesebb, mint 600 kilométeres teljesítménnyel. A csapat a versenyteljesítmény alapján meghívást kapott Olaszországba, egy energiatakarékos járművekkel foglalkozó konferenciára.

Kövessen minket a Facebookon is!