Július 27. szombat, Liliána, Olga
Hírek, események 2011. július 21. 15:59

Új fogyasztóvédelmi politika megvalósítása Bács-Kiskun megyében

A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és az Európai Fogyasztói Központ 2011. július 20-án 10.00 órakor a Felügyelőség tárgyalótermében közös sajtótájékoztatót tartott.

Az új fogyasztóvédelmi politika végrehajtása során a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége munkájában is szemléletváltás történt. Ennek részeként elsősorban tevékenységünk során a megelőzés, valamint a partnerkapcsolat kialakítása került előtérbe. Prioritásként kezeljük, hogy a vállalkozások megértsék a fogyasztóvédelem célját, üzenetünket feléjük, és együttműködjenek velünk a fogyasztók érdekében.

Sok esetben tapasztaljuk, hogy a szabálytalanságok abból erednek, hogy a vállalkozások nem ismerik teljes körűen tevékenységükre vonatkozó előírásokat. Ennek megoldása érdekében a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával együttműködve rendezvényeket szerveztünk a vállalkozások részére. Ilyen volt legutóbb Kecskeméten, valamint Kalocsán megtartott előadás, melyeken a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, illetve a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal három szakigazgatási szervének szakemberei ismertették a fogyasztóvédelmi előírásokat és elvárásaikat a nyári idegenforgalmi vizsgálattal összefüggésben.

Az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a vállalkozások megértették az előadások célját, hiszen a két rendezvényen összesen 180 vállalkozás képviseltette magát. A résztvevők száma és aktivitása azt mutatja, hogy a vállalkozók megértették a fogyasztóvédelem üzenetét, mely szerint a fogyasztók érdekeinek szem előtt tartása mellett egyik fő cél a súlyos, megtorló büntetések alkalmazása helyett az oktatás, tájékoztatás, tehát a prevenció.      

Az előadásokat követően többen jelezték, hogy fel szeretnének kerülni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság pozitív listájára és önként vállalták az ellenőrzést.

A rendezvény sikerét mutatta továbbá, hogy a vállalkozók kérdéseikkel aktívan részt vettek a fórummá alakuló rendezvényen. Az előadások hangulatából egyértelműen leszűrhető volt, hogy a hatóság és a vállalkozók közötti partnerkapcsolat kialakításának vágya – ami az új fogyasztóvédelmi politika egyik fő célkitűzése – mindkét oldalon megjelenik. A résztvevők örömmel vették a korábbi igen komoly szankciókat is alkalmazó, számon kérő eljárásmód megváltozását. 

Hatósági munkánk során a kis-és középvállalkozások által elkövetett első jogsértés esetén a súlyos szankciók helyett ugyanis figyelemfelhívással élünk, vagyis kötelezzük a jogsértés megszüntetésére, valamint megtiltjuk a jogsértés további folytatását. Ezáltal a kereskedők jelzést kapnak a jogszabálysértésről, ugyanakkor anyagi teher nem hárul rájuk. Ezzel sokkal inkább eléri a fogyasztóvédelem a valódi célját, a védelmet, hiszen a vállalkozások partneri hozzáállásunk viszonzásaképpen szívesebben működnek együtt és tanúsítanak jogkövető magatartást.

E kedvezményeket azonban nem élvezhetik a vállalkozások, ha balesetveszélyes termékeket hoznak forgalomba, vagy fiatalkorút szolgálnak ki szeszesitallal vagy dohányipari termékkel.  

Kövessen minket a Facebookon is!