Megreguláznák a kismotorosokat
Környezetszennyezőbb és zajosabb a mopedek többsége az autóknál.
A SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület zajmunkacsoportja a közelmúltban nyílt levelet intézett a belügyminiszterhez és a gazdasági és közlekedési miniszterhez, amelyben arra kéri a döntéshozókat, hogy az egyre ellenőrizhetetlenebb és agresszívabb módon közlekedő motorkerékpárosoknak legyen kötelező a rendszámtábla. Illés Zoltán, a Fidesz környezetpolitikusa emellett luxusadót vetne ki a nagy hengerűrtartalmú gépjárművekre és a terepjárókra, s támogatná a hibridüzemű autók elterjedését.
Ismert tény, hogy a motorkerékpárok és a segédmotor-kerékpárok az 50 köbcentiméteres lökettérfogatig a KRESZ hatályos szabályai szerint rendszámtábla nélkül vehetnek részt a közúti forgalomban. Így alkalmat adhatnak a közlekedéssel és a környezeti zajszennyezéssel kapcsolatos sajátos visszaélésekre hívta fel figyelmünket Szabó Erik, a SZIKE zaj munkacsoportjának vezetője. A szakértő úgy véli, a kismotorok hangos, gyakran feltuningolt környezetterhelő járművek, ezért a gyártástól a forgalmaztatáson és üzemeltetésen keresztül a hajtási engedélyezésig különösen gondos szabályozást igényelnének, nem pedig felbátorítást a szabályok elkerülésére. Az érvényben lévő minisztériumi rendeletek és a zajkibocsátási határértékek tükrében megállapítható, hogy számos jogi kiskapu nehezíti a rendtartást fűzte hozzá Szabó Erik. Ezért kezdeményezik, hogy legyen kötelező a rendszámtábla, továbbá a mopedekre és a segédmotorokra vezessenek be zöldkártyát.
Illés Zoltán, a Fidesz zöldtagozatának alelnöke támogatja a kezdeményezést. Elmondta, hogy a kis hengerűrtartalmú motorkerékpárok által okozott zaj-, illetve levegőszennyezésre hajlamosak vagyunk nem odafigyelni, pedig a városok területén komoly problémát jelentenek ezek az elterjedőben lévő közlekedési eszközök. Az autópályák környezetszennyező hatásairól nap mint nap szó esik, noha az a lakott területeket nem veszélyezteti közvetlenül tette hozzá Illés Zoltán. A motorkerékpárok számának növekedése a gazdagodás, anyagi jólét jele is lehetne, hiszen a biciklit mind többen cserélik le fizikai igénybevételt nem igénylő, fosszilis tüzelőanyaggal működő járművekre. A civilizált ember kényelmesedik mondhatnánk , ám akkor ki figyel oda a környezet állapotára?
Illés Zoltán úgy véli, a motorosok néha csapatba verődve indokolatlan zajt okoznak, ráadásul rendszám nélkül a szabálytalankodók ellenőrzése is lehetetlen. A szakpolitikus felhívta a figyelmet a francia példára, ahol szelektíven, a légszennyezéstől függően a járművekre más és más terheket rónak. Eszerint a terepjárók üzemeltetőit, tulajdonosait luxusadó sújtja a hengerűrtartalom és a kibocsátott szennyező anyagok menynyiségének függvényében. A terepjárók többsége általában dízelüzemű, nincs részecskeszűrőjük, ráadásul nagyobb tömegükkel jobban terhelik az utakat, a természetben sokszor szabadon garázdálkodnak. Illés Zoltán elmondta, a kamionok úgymond kitiltása, terelőutakra kényszerítése erőlépés ugyan, de ez még nem jelent mindenre orvosságot. Szerinte párhuzamosan három szabályozásra lenne szükség, mégpedig a motorkerékpárok, motorok ellenőrzésére, a nagy hengerűrtartalmú gépjárművek, terepjárók megadóztatására, valamint a hibridüzemű járművek elterjedésének támogatására. Az alelnök botrányosnak tartja ugyanis, hogy hazánk kétmillió gépjárművéből mintegy 33 rendelkezik elektromos hajtás lehetőségével is. Az ilyen villanymotoros és szükség esetén benzines meghajtásra is képes autók ára legalább hétmillió forint, amit kevesen tudnak kifizetni. Szerinte az már ösztönző lenne, ha például az üzembe helyezési adót és más adóterheket csökkentenék a környezetbarát autóknál.
Hozzátette: az elavult tömegközlekedési eszközök cseréje is égető probléma, többek között gázüzemű buszokra lenne szükség. Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa elmondta: bár szervezetük nem csatlakozott a nyílt levélhez, a közlekedésracionalizálás és a légszennyezés csökkentése közös érdekünk és támogatják a SZIKE által indított kampányt. A szakértő felhívta rá a figyelmet, a motorkerékpárok általában kétüteműek, kevés a katalizátoros, ebből következően környezetszennyezőbbek, mint az autók, ráadásul zajszennyezésük is átlagon felüli. Problémát jelent továbbá, hogy nem szabványos a kipufogórendszerük, mivel átalakítják azt az öblösebb hang miatt. Ez már büntethető lenne, ám rendszám nélkül sem az erdőben, sem a közúton a sebességmérésnél nem lehet őket azonosítani. Hozzátette, természetvédelmi szempontból ez a legaggályosabb, mivel védett területen is zavarják az állatokat és a turistákat.
Forrás:Greenfo