Autómentes nap országszerte
Ma van az Európai Mobilitási Hét betetőzése. Számos településen zárnak le utakat és rendeznek programokat.Az első autómentes napot 1998-ban rendezték meg Franciaországban. Az Európai Bizottság előző környezetvédelmi biztosa, Margot Wallström 2000-ben az autómentes napot európai kezdeményezéssé nyilvánította. Ez a kezdeményezés kiváló alkalom arra, hogy a bekapcsolódó települések megmutassák, hogyan viszonyulnak a városi közlekedési-környezetvédelmi kérdésekhez.
Ezen a napon lehetőleg minden év szeptember 22-én a helyi önkormányzatok más szerepkörben mutatják meg a városközpontot, egyes területeken korlátozzák a magángépjármű-forgalmat, bátorítják alakosságot a fenntartható közlekedési eszközök használatára, és felhívják a figyelmet arra, hogy az állampolgárok egyéni közlekedési eszköz választása milyen összetett környezeti hatással jár.
Az Európai Mobilitási Hét 2002 óta a fenntartható városi mobilitás jegyében minden év szeptember 16-a és 22-e között kerül megrendezésre. Az Európai Mobilitási Hét mind az önkormányzatok, mind civil szervezetek és szakmai szövetségek számára ideális alkalom a fenntartható települési közlekedéshez kapcsolódó kezdeményezések és jó gyakorlat népszerűsítésére; a jelenlegi települési mobilitási tendenciák környezetre és az életminőségre gyakorolt káros hatásainak bemutatására; a városi mobilitást újrarendező állandó intézkedések bevezetésére és az egész Európára kiterjedő kampányban való részvételre.
Az Európai Mobilitási Hét kezdeményezést több európai és nemzetközi szervezet (Pl. UITP Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség, CER Európai Vasutak Szövetsége, T & E Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség) támogatja. Az Európai Mobilitási Hét ezért megfelelő terep valamennyi érintett (beleértve a lakosságot, a közigazgatást és a gazdasági szereplőket) számára ahhoz, hogy együtt dolgozzanak a közös cél, azaz a fenntartható városi mobilitás hosszú távon történő megvalósításáért.
Már az első alkalommal megrendezett Európai Mobilitási Hét is minden kétséget kizáróan egész Európára kiterjedő kezdeményezés volt: 21 ország több mint 430 önkormányzata vett benne részt. A kezdeményezés a lakosság körében kedvező fogadtatásra talált: a megkérdezettek 80%-a támogatta. Emellett a többség szerint az Európai Mobilitási Hét hatékony eszköz a városi autóhasználat okozta problémák tudatosítására, a jó megoldások keresésére és a nagy többség örülne, ha gyakrabban kerülne rá sor.
Az Európai Mobilitási Hét hozzájárul az európai polgárok egészségének és életminőségének javításához. A közlekedés üvegházhatást okozó gázkibocsátása gyorsabban nő, mint bármely más ágazaté. A közlekedés egészségre gyakorolt hatásai ide értendők a városi balesetek is érintik a népesség túlnyomó többségét, és kiemelten hatnak a veszélyeztetett csoportokra, így a gyermekekre és az idősekre. Közismertek a levegőszennyezés miatti légzőszervi és allergiás megbetegedések (sajnos egyre nagyobb mértékben a gyermekek körében) továbbá a zaj miatti stressz és funkciózavarok.
Az Európai Mobilitási Hét nemzeti koordinátorai, az európai koordinációs központ és az Európai Bizottság a CLEVER COMMUTING (magyarul használt jelmondat: MUNKÁBA, ISKOLÁBA KÖRNYEZETBARÁT MÓDON!) szlogenjével a hivatásforgalmat állította a 2005. évi Európai Mobilitási Hét fókuszába.
A 2005. évi átfogó téma számos ésszerűsítő intézkedés bevezetésére ad alkalmat, melyek célja az otthontól a munkahelyig naponta legalább kétszer megteendő utazások környezeti és közlekedésszervezési racionalizálásának ösztönzése.
Magyar önkormányzatok hatodik éve vesznek részt az Európai Autómentes Nap rendezvényben. Az elmúlt években már több mint 50 önkormányzat (köztük 17 megyeszékhely, a Főváros és több fővárosi kerület) a részvételi feltételeket elfogadva és a Mobilitási Hét és Autómentes Nap megrendezésére vonatkozó kötelezettségvállalás európai Kartáját a képviselőtestület által elfogadva és a polgármester által aláírva 1,5 ezer európai helyhatósággal közösen teljes jogú részese a kezdeményezésnek.
A közlekedésért felelős minisztérium más tárcákkal (környezetvédelem, egészségügy, oktatás, BM) összefogva már ötödik éve koordinálja és segíti a hazai önkormányzatok részvételét az európai kezdeményezésben. Minden év tavaszán ahogyan teszi ezt idén is tájékoztató levelet küld a városoknak. Informálja az önkormányzatokat, rendelkezésükre bocsátja a módszertani anyagokat, az egységes európai arculatot biztosító plakátokat és más anyagokat. Segíti a kapcsolattartást az önkormányzatok, a közlekedési szolgáltatók, hatóságok és a civil szervezetek között. PR anyagokat készít, és a médiában közzéteszi a rendezvényt beharangozó, ismertető hirdetéseket.
(A GKM-en belül a program koordinátora a Környezetvédelmi Főosztály)
Az európai kezdeményezés jelentőségét aláhúzza, hogy az EU lakosságának már kb. 80%-a városokban él. A nagyvárosokban és agglomerációkban egyre nagyobb gondokat okoz a magángépjárművek túlzott arányú részvétele különösen a hivatásforgalomban (zsúfoltság az utakon, zaj, szennyezett levegő és egyre kezelhetetlenebb parkolási problémák).
A kezdeményezés ráirányítja a figyelmet a kormányzati szerepvállalás Európa-szerte tapasztalható prioritási aránytalanságaira, a városok problémáinak kezelésében való részvétel megfelelő formáinak sürgető kialakítására.
A Mobilitási Hét arra ösztönöz bennünket, hogy keressük az európai identitás tudatosításának ezúton is kínálkozó lehetőségét mind az állampolgárok, mind a közigazgatás és a városi élet valamennyi szereplője számára. Utóbbiak beleértve az autókereskedőket és javítókat, az üzemanyag-forgalmazókat, az alkatrész- és gumiipart szintén el kell, hogy gondolkodjanak, be kell, hogy kapcsolódjanak a modern városi élet nem nélkülük keletkező problémáinak átgondolásába, a minden érintett számára valamilyen előnyt kínáló, ezzel együtt vállalható hátrányokkal is járó, a közjó szempontjából pozitív megoldások felkutatásába.
(forrás: www.gkm.gov)