Ne essen az átverések áldozatául! - Az Európai Fogyasztói Központ tanácsai
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központnál (EFK) gyakran kifogásolják a vásárlók, hogy a termék megvásárlása előtt semmi nem utalt arra, hogy nem magyar kereskedőtől vásárolnak. Ugyanis a termékkatalógusban magyar elérhetőséget - például egy postafiókot adnak meg -, illetőleg az internetes vásárlásnál egy formanyomtatvány kitöltésével vagy akár egy magyar telefonszám felhívásával megrendelhetőek a termékek anélkül, hogy az eladó kilétére fény derülne. Sokszor a megrendelés elküldése után éri a vásárlókat az első meglepetés, amikor az esetek jó részében csak a kiszállított termékhez kapott számláról derül ki, hogy külföldi (sokszor EU-n kívüli) székhelyű cég van feltüntetve eladóként.
Az Európai Fogyasztói Központ kiemelten fontosnak tartja a fogyasztói tudatosság növelését, ezért szeretnénk felhívni mindenki figyelmét az étrendkiegészítők és egyéb gyógyhatásúnak nevezett termékekkel kapcsolatos fogyasztóvédelmi problémákra. Különösen azért fontos ez, mert a határon átívelő igényérvényesítés a felek közötti megegyezés hiányában jellemzően jóval nehezebb és költségesebb lehet a fogyasztó számára.
Leggyakoribb problémák és tanácsok:
- Az étrendkiegészítőket és gyógyhatású készítményeket gyakran állítólagos orvosok, egészségügyi szakemberek ajánlásával reklámozzák. Ezeket célszerű óvatos gyanakvással kezelni, és vásárlás előtt minden esetben tanácsos kikérni a háziorvos/szakorvos véleményét.
- A reklámanyagok, a terméktájékoztatók és a honlapokon olvasható információk egyaránt magyar nyelvűek, sokszor a kapcsolattartásra is magyar telefonszámot adnak meg. Lehetséges, hogy a honlap .hu végződésű, ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy magyar kereskedővel van dolgunk. Gyanús lehet az a körülmény, ha nyelvhasználati, nyelvtani problémák, magyartalanságok merülnek fel az írott anyagban. Mindenképp ajánlatos információt szerezni a honlapon az eladó személyéről. Ha ez nem lehetséges, javasolt máshonnan vásárolni.
- A reklámfüzetben gyakran csak az eladó rövid (fantázia)neve és egy postafiók címe szerepel, a mögötte álló postafiók bérlő honossága nem ismert. Az internetes megrendelés során a tényleges eladó sok esetben nem fedi fel magát, a honlapján található üzletszabályzatból az eladó neve és címe hiányozhat. Ez mindenképpen aggodalomra ad okot, és ha lehet, vásároljunk attól, aki teljes körű információval szolgál.
- Az interneten olvasható reklámban a kedvezményes ár, akció érvényességi idejeként sokszor csak az adott naptári napnak megfelelő dátum szerepel, arra sarkallva a fogyasztót, hogy gyorsan döntsön és vásároljon. Másnap és harmadnap azonban meglepve tapasztalhatjuk, hogy az akció tovább folytatódik.
- A vállalkozások a termékhez gyakran 30-60 napos pénzvisszafizetési garanciát is ígérnek, amely a telefonon, interneten, levélben megrendelt vagy a termékbemutatók során vásárolt termékekre kötelezően alkalmazandó 14 napos elállási időnél kedvezőbb, de jó, ha tudjuk, hogy az elállás gyakorlásához a megrendelt terméket a jogszabály szerint a fogyasztónak kell visszajuttatnia az eladóhoz, amennyiben a vállalkozás ezt nem biztosítja. Külföldi székhelyű eladónál ennek költsége pedig a termék árához képest jelentős is lehet.
- Sokszor előfordul, hogy a reklámanyagot tartalmazó levélben arról biztosítanak bennünket, hogy megnyertük a több millió forint értékű fődíjat. Ehhez csak annyit kell tenni, hogy a névre szóló kódot küldjük vissza legalább egy termék megrendelésével együtt. A megrendelés mellé még meglepetés ajándékot is küldenek. A fődíjhoz azonban nem lehet hozzájutni, mivel a fogyasztó csak újabb és újabb megrendelést ösztönző leveleket, valamint a fődíj megnyerésével kecsegtető további ígéreteket kap a vállalkozástól. Több esetben olyan nyereménylista is átadásra került, amelyen a fogyasztó neve az abszolút főnyeremény mellett volt feltüntetve. Ezek az ígéretek túl szépek ahhoz, hogy igazak legyenek, kizárólag azt a célt szolgálják, hogy további vásárlásra ösztönözzék a fogyasztókat. Ezért célszerű az ilyen ajánlatokat kellő fenntartással és bizalmatlansággal fogadni.
Az Európai Fogyasztói Központ (www.magyarefk.hu), amely egy uniós hálózat, az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának tagja, a magyar a fogyasztóknak abban az esetben tud segíteni egy esetleges fogyasztói panasz kapcsán, ha az egy másik EU-s tagállamban, illetve Norvégiában vagy Izlandon székhellyel rendelkező vállalkozástól vásárolt termékkel vagy szolgáltatással összefüggésben merül fel. Az EFK ingyenes szakmai és jogi segítséget nyújt a fogyasztóknak annak megkísérlése érdekében, hogy békés megegyezés szülessen a külföldi céggel, ily módon elkerülve egy esetleges hosszadalmas és költséges határon átnyúló bírósági eljárást. Mindazonáltal mindig tanácsos a panaszokat kellő körültekintéssel és óvatossággal eljárva megelőzni!