Július 28. vasárnap, Szabolcs
Hírek, események 2015. május 21. 14:51

Év végére elkészülnek a kecskeméti intermodális csomópont kiviteli tervei

Év végére elkészülnek a kecskeméti intermodális csomópont kiviteli tervei
Az év végére minden engedély rendelkezésre áll a kecskeméti intermodális, a vasútállomást és a buszpályaudvart integráló csomópont építéséhez, és addigra elkészülnek a kiviteli tervek is - mondta Tima Zoltán, a Középülettervező (KÖZTI) Zrt. vezető tervezője, a terveket bemutató sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

A kecskeméti intermodális csomópont tervezését a 3 cégből álló Kecskemét Közlekedésfejlesztési Konzorcium végzi: az UTIBER Közúti Beruházó Kft., az UNITEF \'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., valamint a Középülettervező Zrt. (KÖZTI Zrt.) vesz részt a munkában. Az építési engedélyes terveket az áprilisi határidőre elkészítette a konzorcium, és minden tervet beadtak a különböző engedélyezési hatóságoknak, ezzel elkezdődött az engedélyezési szakasz, amely várhatóan 2 hónapig tart.

Ezzel részben párhuzamosan a következő hat hónapban a kiviteli tervek elkészítésével foglalkozik a konzorcium. A három cégnél jelenleg mintegy 60 mérnök dolgozik a kecskeméti intermodális csomópont, és a hozzá kapcsolódó közösségi közlekedési átalakítások terveinek elkészítésén.

A KÖZTI Zrt. stúdióvezetőjének prezentációjából kiderült, megszűnik a Széchenyi téri és a Noszlopy Gáspár parki buszvégállomás, és jelenlegi funkciójában a vasútállomás felvételi épülete is, a két közösségi közlekedési mód utasforgalmának kiszolgálását egy teljesen új, pályaudvari épületben egyesítik. A jelenlegi állomásépületet továbbra is a MÁV használja majd, de már csak vasútüzemi célokra. A prezentációból azt is megtudhattuk, a tervezés alapkoncepciója az volt, hogy egy olyan épület épüljön, ahol az egyes közlekedési módok közötti átszállási kapcsolatok a lehető legrövidebb úton legyenek biztosítva.

Az új intermodális csomópont - a buszpályaudvar és a vasúti vágányok felett átvezetett „hídépülete\" ilyen lesz. Ebbe az úgynevezett hídépületbe kerülnek be az utasforgalmi funkciók, vagyis a jegypénztárak és minden, az utasforgalmat kiszolgáló infrastruktúra, valamint néhány kereskedelmi egység.

A két busz-, és a két vasúti peronról mozgólépcsőkön és lifteken lehet feljutni a hídépületbe. Az épülethez egy 100 férőhelyes P+R parkoló is kapcsolódik, amely a buszpályaudvar alatti területen, földalatti mélygarázsként épül meg. A hídépületet úgy tervezik meg, hogy az átszálló utasoknak minél kevesebbet kelljen gyalogolniuk egyik helyről a másikra.

A csomópont körüli forgalmi, úthálózatot érintő változásokról Tima Zoltán, a Közti Zrt. stúdióvezetője elmondta: a Rákóczi úttal szembeni tér egy burkolt gyalogos tér lesz, amin egy út vezet majd át; ezen a gépjárművek, autóbuszok továbbra is közlekedhetnek.

Az intermodális pályaudvar környékén gyakorlatilag az összes érintett csomópont átépül: így például kiépül egy kvázi tehermentesítő út, amely - több ponton kicsatlakozva a Kuruc körútra - a jelenlegi vasútállomás előtt fog haladni, az intermodális csomópont épülete alatt, majd a mostani KTE pályával párhuzamosan továbbhaladva a régi hűtőház telkén át, a NAV székháza mellett (a Fehér u. közelében) éri el a körutat.

A közösségi közlekedési fejlesztésekkel kapcsolatban az UTIBER Kft. munkatársa elmondta: buszvégállomásokat, buszfordulókat terveztek a város 4 részén, önkormányzati területeken, így Kecskemét-Kadafalván a Darázs utcában, a Knorr-Bremse új gyárának közelében, Hetényegyházán, valamint a Margaréta Otthonnál. Ezen helyszínek a helyi közösségi közlekedés és menetrend újrahangolásával kerültek meghatározásra, amelyet az üzemeltetővel és a várossal egyeztetve alakítottak ki. Ezen kívül a város több pontján lesznek olyan beavatkozások, amelyek mind a közösségi közlekedés fejlesztését, előnyben részesítését segítik.

A tervezők kiemelten foglalkoznak az intelligens utastájékoztató rendszer telepítésével; ezeket idén 77 buszmegállóba helyezik ki, magukat a tájékoztató oszlopokat és azok programozását pedig a T-Systems biztosítja.

Kövessen minket a Facebookon is!