Július 24. szerda, Kincső, Kinga
Hírek, események 2016. április 8. 17:22

Wojtylások a Katona József Emlékházban

Képgaléria
Wojtylások a Katona József Emlékházban
Kecskemét – Katona József emléke előtt tisztelgett a Karol Wojtyla Barátság Központ sorsközössége péntek délelőtt. Kilencedmagukkal ellátogattak szülőházába, ahol virágot helyeztek el a magyar drámairodalom kiemelkedő alakjának szobránál, majd tárlatvezető kíséretében közösen megtekintették az állandó kiállítás anyagát. Közelről láthatták a drámaíró személyes használati tárgyait, megismerhették életének főbb mozzanatait, ízelítőt kaphattak a korszak ruhadivatjából, és betekintést nyerhettek korabeli könyvek, újságok lapjaiba. (Fotók: Tódor Norbert)

Katona József Kecskeméten született 1791. november 11-én. Főügyész, drámaíró, a magyar drámairodalom kiemelkedő alakja.

Édesapja Katona József takácsmester, édesanyja Borbák Ilona. Elemi tanulmányait 1798-1802 között a kecskeméti római katolikus iskolában végezte. Apja 1802-ben Pestre vitte az I. gimnáziumi osztályba; de a sokat betegeskedő fiút szülei az iskolai év végén hazavitték és a II. latin osztálytól kezdve a hatodikig iskoláit Kecskeméten végezte. 1808-ban a filozófiai tanfolyamot (VII. osztály) a szegedi piaristáknál kezdte meg, a második évet is itt folytatta, és 1810-ben Pesten fejezte be. Apjának ez időből fiához írt levelei közül nyolc maradt meg.

1813. augusztus 22-én Halász Bálint pesti ügyvéd irodájába került, ahol mint joggyakornok és 1814-ben már mint hites jegyző működött 1815. november 22-ig.

1811-től bekapcsolódott a Második Pesti Magyar Játékszíni Társaság munkájába. Műkedvelő színészként darabokat fordított, dramatizált Békési József álnéven. 1812-ben „delectans actor”-ként a pesti együtteshez szerződött. A színészeknek és a színtársaságnak akkori felügyelője Mérey Sándor 1812. január 20-án nyerte őt meg, hogy a színpadon fellépjen. E társasággal vidékre is kirándult: Székesfehérvárra és Komáromba; sőt rendező is volt négy hónapig. A színház iránti szenvedélyét fokozta Déryné Széppataki Róza iránti elfojtott szerelme.

1812-ben és 1813-ban Békési álnéven többször is fellépett, mint műkedvelő az akkori rondellában. Az egykorúak állítása szerint jó színészi tehetséggel bírt és szerepeiben meglehetős sikert aratott; Othello volt a kedvenc szerepe. Szülei rábeszélésére szakított a színészettel, és minden idejét az önképzésnek, különösen a magyar irodalom és esztétika tanulmányozásának szentelte. Anyanyelvén kívül jól beszélt latinul és németül, meglehetősen jól franciául, olaszul és angolul. Az akkor még szegény műsort öt év alatt (1811-15) huszonkét, részben eredeti, részben többé-kevésbé átdolgozott drámával gazdagította.

A fordítások és lovagregények dramatizálása után megírta A Luca széke című karácsonyi játékát, majd pedig rátért az önálló történelmi drámákra, melyek közül különösen figyelemre méltóak a Žiśka (1813) és a Jeruzsálem pusztulása (1814). Drámaírói pályájának már épp készült hátat fordítani, amikor 1814-ben az Erdélyi Múzeum című folyóirat pályázatot hirdetett a kolozsvári Nemzeti Színház megnyitásakor előadandó történeti drámára. A pályázatra beküldte fő művét, a Bánk bánt (melynek első változatát 1815-ben írta, a darab ősbemutatójára azonban csak 1833-ban került sor Kassán).

A pályázat eredményhirdetésekor Katona művét meg sem említették, az sem tudható biztosan, hogy valóban megérkezett-e a címzetthez. Lehetséges (de közel sem biztos), hogy más darabokat is küldött, például a Jeruzsálem pusztulása címűt, illetve néhány szerző neki tulajdonítja a bírálóbizottság által bántóan ironikus kritikában részesített Kun László című szomorújátékot is; bár a korabeli közvélemény ezt Kisfaludy Sándorral hozza összefüggésbe. 1819-ben a székesfehérváriaknak átdolgozta a Bánk bánt, de a cenzor nem engedélyezte az előadást.

1815-ben, amikor állandó épület és támogatás híján feloszlott a pesti színtársulat, Katona felhagyott a színészettel, 1816-ban letette az ügyvédi vizsgát és először mint Halász Bálint ügyvéd segédje, később önálló ügyvédként működött Pesten 1820-ig. 1820 derekán, az akkori tisztújítás alkalmával folyamodott a kecskeméti uradalmi és városi tiszti alügyészi állásért, november 2-án ezen állásra megválasztották, hivatalát december 1-jén foglalta el.

Még ebben az évben megírta híres röpiratát; „Mi az oka annak, hogy Magyarországban a játékszíni költőmesterség lábra nem tud kapni?” Az írásban közölt tények: az állandó kőszínház, továbbá a nemzeti öntudat hiánya, a könyvformában való megjelenés nehézségei, a cenzúra működése. Az értekezés először a Tudományos Gyűjtemény (1821-ben megjelent) IV. kötetében volt olvasható.

1826. november 23-tól Kecskemét főügyésze lett, irodalommal nem foglalkozott tovább. Ebben az évben egy színház tervrajzát is elkészítette a kecskeméti tanács számára.

Természetére nézve komoly, hallgatag ember volt. Jellemének fő vonásait, a ritka becsületességet, jószívűséget, őszinteséget és igazságszeretetet folyton megőrizte. A szegények számára adakozott, ügyeiket díj nélkül vállalta el. Mint hivatalnok és magánember, a társadalmi életben egyaránt kedvelt egyéniség volt. A városban megjelent vándorszínészek általánosan ismert pártfogója, a tanácsnál egyik legerélyesebb szószólójuk volt.

1830-ban a mostani kecskeméti városháza előtt halt meg szívrohamban. Szülei Seress Pál ismerősüktől kért kölcsönpénzből temették el fiukat április 17-én.

Írója halála után „legelső nemzeti drámává\" magasztosult Bánk bán elhomályosítja Katona többi művét, holott a színművek mellett jelentős költeményeket is írt (Idő, Andal, Gyermek-kor). Több fontos, színházi és dramaturgiai kérdésekről szóló tanulmány szerzője volt, valamint értékes kutatásokat végzett Kecskemét város történetéről.

Kövessen minket a Facebookon is!

Címkék: Wojtyla Ház