Igazi szakmává vált a kamionvezetés - Felkészültebb sofőrökkel frissítik a közutak vérkeringését
Felnőttoktatás részeként indult el az első szakmásított tehergépjármű-vezető képzés, amellyel szakmai képesítéssel rendelkező, felkészültebb fiatalok kerülhetnek a volán mögé. Az egyik legjelentősebb kamionos érdekvédelmi szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) saját tulajdonú képzési intézményével, a Kamionsuli Kft.-vel karöltve régóta küzd azért, hogy a hatósági sofőrképzés az államilag támogatott oktatás részévé váljon, és ezzel növekedjen a magyar fuvarozó vállalkozások versenyképessége.
Egy speciális, állami finanszírozású képzési program keretében már tavaly óta elérhető az ingyenes sofőrképzés, amelyben a Kamionsuli Kft. is aktív szerepet vállal. Most azonban már OKJ-s képzésben is folyik olyan jellegű oktatás, amelynek része a kötelező hatósági képzés is.
A leendő munkavállalók az új típusú OKJ-s képzés ideje alatt sokkal magasabb óraszámban, az országban egyedülálló tudásanyaghoz jutnak, a klasszikus ismeretek mellett idegen nyelvet tanulhatnak, és megismerhetik az infokommunikációs eszközök használatát, vagy a vészhelyzetek elhárításának módszereit is. A nappalin 504, esti tagozaton 252 órában elvégezhető fél éves tanfolyam előnyei közé tartozik az is, hogy az OKJ-s tehergépkocsi-vezetői képzés elvégzésének feltételéül korábban előírt „C” típusú jogosítvány helyett most elegendő a „B” típusú vezetői engedély megléte. A képzési kerettanterv kidolgozását a Kamionsuli szakembergárdája végezte.
„Régi törekvésünk, hogy szakmai rangra emeljük a tehergépjármű vezetést, ezzel is erősítve a fiatal generációban a hivatás iránti érdeklődést. Az egyszerű, önköltséges hatósági képzés mellett most a felnőttoktatás keretei között mód nyílt erre, hiszen szakmai képzésben is megszerezhetők a tehergépjármű-vezetéshez előírt hatósági képesítések. Ez finanszírozási szempontból rendkívül fontos, de a hivatás társadalmi rangját, elismertségét is erősíti” – mondta el Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
Az ügyvezető főtitkár elmondása szerint jelenleg az a legfontosabb, hogy az OKJ-s képzés egyrészt kiegészüljön a legelterjedtebb szállítóeszköz, a nyerges vontató vezetéséhez szükséges „E” kategóriás képzéssel, illetve az, hogy a szintén hiányszakmaként jelentkező autóbuszvezetői képzés – azaz a „D” kategóriás képzés – is elindulhasson a keresztfélévben, az új, államilag finanszírozott rendszerben.
„Természetesen annak is nagy jelentőséget tulajdonítunk, hogy a sofőrhiány enyhítésére hosszú távon stabil megoldást nyújtó OKJ-s képzés mellett megfelelő életpálya-modellt is fel tudjunk kínálni a képzésből kikerülő fiatal generáció számára” – tette hozzá.
Az országban elsőként, 50 fővel elindult OKJ-s kamionsofőr képzés jelenleg a budapesti Kamionsuli Kft-nél zajlik, de a jövőben várhatóan más oktatási központok is csatlakoznak majd a programhoz. A személyenként több mint egymillió forint piaci értékű ingyenes oktatást a vidéki helyszíneken a keresztfélévben kezdik majd meg, ahol 43 vidéki képzési centrum várja a jövendő sofőröket.
További információk: www.nit.hu