Közlekedési fórumon a Köztér Munkacsoport
2005. február 24-én 16 órakor a Városháza Dísztermében fórum keretében mutatták be a lakosságnak a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) által készített, Kecskemét közigazgatási területére kiterjedő közlekedési koncepciót.
Ezen időpontban jelen voltak Budapestről a KTI képviselői, illetve a koncepció elkészítésében közreműködő kecskeméti munkacsoport.
#img354#
#img357#
#img356#
A találkozó elején a KTI munkatársai átfogó képet adtak Kecskemét város közlekedéséről, és ennek lehetséges, valamint szükséges fejlesztéséről, majd sorba kapták az érdeklődők kérdéseit, s kezdetét vette a fórumbeszélgetés.
#img359#
A Porta Egyesület közelmúltban alakult Tiszta Köztér Munkacsoportjának tagjai is aktívan részt vettek az eseményen. A képen látható Köztér tagok: Füredi András a Füredi Autósiskola vezetője, dr. Ágai Zoltán háziorvos, Ferentzi Miklós és Nagy Gabriella a Porta Egyesület munkatársai.
#img360#
A koncepcióval kapcsolatban információkat szerezhetnek az érdeklődők a Városházán kifüggesztett táblázatokról, térképekről, összefoglaló anyagokról, valamint a város (www.kecskemet.hu), és a Porta Egyesület (www. portaegyesulet.hu) honlapokon.
#img361#
Alig körvonalazódik még, de máris parázs vita övezi Kecskemét város közlekedési koncepcióját. Hogy konszenzust kialakítani nem lesz könnyű, az már a múlt hét csütörtökre meghirdetett lakossági fórumon nyilvánvalóvá vált.
A megyeszékhely közigazgatási területére kiterjedő, elemzésre épülő értékelést amelyben a fejlődés lehetséges irányai is körvonalazódnak a Közlekedéstudományi Intézet munkatársai neves helybéli szakértők közreműködésével készítették el. A vaskos dokumentáció első nyilvános megmérettetése máris heves indulatokat gerjesztett.
A KTI arra kapott megbízást Kecskemét városától, hogy a meglévő adottságokból kiindulva dolgozzon ki néhány lehetséges alternatívát a város áttekinthetőbb, kényelmesebb és jobban szervezett közlekedésének megoldására. Mint azt a fórumon jelenlévő szakemberek elmondták, a meglévő, elvileg ideális szerkezetű gyűrűs-sugaras közúthálózat jó működését a gyakorlatban szakadások, hiányok akadályozzák. A közúti közlekedési problémák egy jelentős része abból fakad szögezték le hogy a Kiskörút nyomvonalán belül további forgalomvonzó létesítményeket épít a város. Summázatként azt is megfogalmazták, hogy forgalmi szempontból teljesen elhibázott döntés volt a Malom Center Kiskörúton belüli elhelyezése.
A megoldási lehetőségek vázolásakor fontos alapelvnek tekintették a meglévő, kiterjedt belvárosi gyalogos zónát. S mert hogy ezt mi, itt élők naponta többször a saját bőrünkön tapasztaljuk a problémák a Kiskörúton, főként a reggeli és délutáni csúcsidőben erősödnek fel, e szakasz tehermentesítése lényeges eleme a tanulmánynak. A Kiskörút forgalmának enyhítésére három lehetséges változatot dolgoztak ki a Közlekedéstudományi Intézet munkatársai, amelyek között alternatívaként szerepel a jelenlegi egyirányú forgalom megtartása, és a Kiskörút bizonyos szakaszának kétirányúsítása is. Mindezt jelentős hálózatfejlesztés, a Nagykörút vonzóvá tétele a közlekedők számára, bizonyos helyeken a kiépített körforgalmi csomópontokon való folyamatosabb áthaladás érdekében gyalogos alul- illetve felüljárók építése, és jól szervezett tömegközlekedés tehetné teljessé.
Ez utóbbi témának egyébként külön fejezetet áldoznak, amelyben a Széchenyi téri buszállomás esetleges áthelyezésének hatásait is körbejárták, majd elvetették a koncepció kidolgozói. Azt állítják azonban, hogy bizonyos átszervezésekkel az itt összpontosuló terhelés mintegy 30 százalékkal csökkenthető volna.
Hát ennyit ízelítőül az átfogó elképzelésről, amelyet elvileg a városháza honlapján ma már bárki megtekinthet. A fentiekkel talán sikerült szemléltetni azt, hogy e percben a szövet kiválasztásának fázisánál tartunk, ami persze sok mindent meghatároz majd, de a gomblyukak kivágása még mindenképpen elhamarkodott lépés volna. Segítene viszont, ha minél többen elmondanák véleményüket érveiket és ellenérveiket a gyapjúról, a pamutról és a nylonról, mint választási lehetőségekről.
Ez lett volna a csütörtöki fórum célja is. A megjelentek többségében önkormányzati képviselők, a sajtó munkatársai és néhány jól értesült állampolgár mentségére legyen mondva: a terjedelmes munka minden részletre kiterjedő megismerésére nem nagyon lehetett módjuk. Ennek ellenére akadtak, akiket a józanész helyett indulataik vezéreltek, a legtöbben pedig valamely autóbuszváró áthelyezésének fontosságáról szerették volna meggyőzni a jelenlévőket. S bár Bozóky Istvánné többször kérte a hallgatóságot, hogy olyan ötletekkel, véleményekkel rukkoljanak elő, ami beépíthető a koncepcióba, segít a legmegfelelőbb szövet kiválasztásában, mert a konkrét kérések, érdekek érvényesítésének csak ezt követően lehet helye, a globális, városban való gondolkodás tisztelet a kivételnek továbbra sem szállta meg a termet.
- A közlekedési koncepciónak van egy léptéke nyomatékosította nagy-nagy türelemmel a KTI szakembere. Egyelőre még azon a szinten vagyunk, amikor azt kell eldönteni, hogy ennek a megyeszékhelynek milyen szempontok alapján épüljön ki a hálózata. Csak ha konszenzus születik e kérdésben, akkor lesz értelme arról beszélni, hogy hol álljon meg az autóbusz. Pillanatnyilag olyan magasságban repül ez a gép, hogy még nem látszanak a felsorolt problémák.
Nem tudom, hogy a csütörtöki fórumon elhangzottak alapján lehet-e gazdagítani az elkészült terveket. Talán tekintsük inkább afféle nyilvános főpróbának ezt a rendezvényt! Az anyag úgyis csak március 30-án kerül a közgyűlés elé, addig meg számos lehetőség adódik az átgondolt véleménynyilvánításra. De talán nem volna haszontalan megfontolni Molnár Péter, a megyei Közútkezelő Kht. igazgatójának szavait: - Ha nem tudunk ebben a kérdésben nagyvonalúak lenni, nem tudjuk megteremteni azt a városszerkezetet, ami Kecskemét vérkeringését egészségesen táplálhatja a jövőben.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Válasszunk együtt, felelősséggel szövetet, aztán hagyatkozzunk az úri szabóság szakmaiságára! A végső fazonról, a gombok elhelyezéséről meg úgyis annak kell majd döntenie, aki az öltönyt hordja.
(Kecskeméti Lapok)