Július 18. csütörtök, Frigyes
Hírek, események 2007. augusztus 3. 13:34

Télre befejeződhetnek az úthelyreállítások

Ha ma egy kecskeméti meghallja a sokat emlegetett szót: ISPA, felemás érzések kavarognak a fejében. Egyrészt örül a csatornázásnak, másrész bosszankodik a közel 8 milliárdos project miatt felbolydult közlekedési helyzet, a feltúrt utak, a végeláthatatlannak tűnő munkálatok miatt. Dr. Zombor Gábort, Kecskemét Megyei Jogú Város polgármesterét arról kérdeztük, mennyire érzi magáénak ezt a beruházást, mikorra várható, hogy pozitív, az emberek számára is érzékelhető, megnyugtató változás történjék a sokat kritizált kivitelezéssel kapcsolatban.
- Ugyanúgy tekintem ezt a beruházást, mint a sportcsarnok ügyét, hiszen ez is egy rendkívül problémás projekt volt. Nem igazán volt előkészítve, amely igencsak megnehezítette a kivitelezést. Amikor a kecskemétiek bizalmat szavaztak nekem, és a város polgármestere lettem, elsődleges feladatomnak tekintettem, hogy átvegyük a város folyamatban lévő ügyeit, minél hatékonyabban próbáljuk megoldani azokat a félbehagyott vagy elkezdett beruházásokat, projekteket, amelyeket még a korábbi önkormányzat indított el. Félre kellett tenni az ezekkel kapcsolatos ellenérzéseket, a korábbi városvezetés kritikáját, hiszen nem állt szándékunkban politikai tőkét kovácsolni ebből. Sok időt és energiát kívánt tőlünk, de a város lakói számára örömteli, hogy befejeztük a sportcsarnok építését, és jó úton haladunk az ISPA program kivitelezésében is. Ez egy rendkívül fontos, ugyanakkor a kecskemétieket érzékenyen érintő, „kellemetlen beruházás”, hiszen a munkálatok teljesen felborítják a város közlekedését, mindennapi életét. A csatornázások általában a legtöbb problémával járó beruházások, szükségszerűségük mégis megkérdőjelezhetetlen. Kecskemét - amellett, hogy az ország első öt legvonzóbb városa között van - infrastrukturális ellátottság tekintetében a 13-14. helyen áll a megyei jogú városok között. Nem várt akadályok - Milyen gondokkal találták magukat szemben? - A projekt óriási tanulsága, hogy az európai uniós pályázatoknál rendkívül fontos az előkészítés. Sokkal fontosabb, mint a címzett vagy céltámogatásos magyar pályázatoknál, amelyeket utólag is lehetett alakítani. Az ISPA esetében azonban ez nagyon nehéz, majdnem lehetetlen, és így azon tervek, szerződések alapján kell megvalósítani a projektet, amelyek még 2003-2004-ben születtek. A problémák 99 százaléka éppen abból adódik, hogy nem voltak közműtervek a városban, amikor a tervezést végezték, így számos helyen kóbor gáz vezetékekbe, vízvezetékekbe, elektromos vezetékekbe ütköznek a kivitelezők, ami megdrágítja és le is lassítja a munkálatokat. A másik tanulság az úthelyreállításokkal kapcsolatban vált világossá. Abból adódik a probléma, hogy a tervezés során figyelmen kívül hagyták, nem mérték fel a felbontandó utak szerkezetét, és egy teljesen más típusú helyreállítási technológiára írta ki a város a pályázatot. Ezt egyébként meg is valósította volna a kivitelező, akkor azonban a helyreállított utak előreláthatóan egy-két éven belül tönkrementek volna. A kecskeméti utak nagyobb részben Reile Géza polgármester idejében lettek leaszfaltozva, amikor még nem igazán foglalkoztak azzal, milyen alapja van, milyen szabvány szerint készül, és számos út földre vagy uszadékra épült. A tenderben a csatornázást, az utak felbontását, majd helyrehozását, az EU szabvány szerinti rétegezését pályáztatta meg a város. Az eltérő rétegű, szerkezetű utak problémájával azonban korábban nem számoltak a kivitelezők. Plusz 600 millió úthelyreállításra - Hogyan sikerült orvosolni ezt a problémát? - Először is az összes utat újra fel kellett mérni, mindegyikre egyedi felújítási tervet kellett készítetni. Ezt el kellett fogadtatni a környezetvédelmi minisztériummal, az irányító hatósággal és gyakorlatilag Brüsszellel is. Bebizonyosodott, hogy az európai uniós tenderekben ezek a változtatások - főképp, amelyek pénzügyeket is érintenek – rendkívül nehezen mennek. Úgy tűnik, nem feltétlen jó indulattal tekintenek ránk, fenntartással vannak Magyarország irányában, emiatt komoly csúszással kellett számolnunk. Úgy azonban nem lett volna értelme helyreállítani az utakat, hogy utána tönkremenjenek, és javíthatatlanná váljanak. Az új technológiára az elmúlt hónapban kapta meg a kivitelező az engedélyt. Az is kiderült, hogy sok út esetében – azoknál, amelyeknek a nagyobbik része ment tönkre - félsávos vagy egészpályás felújítást kell megvalósítani. Erre pedig nem biztosít forrást a pályázat. Emiatt hónapokon keresztül kellett tárgyalni a minisztériummal annak érdekében, hogy engedélyezzék a még meglévő keret felhasználását erre a célra. Kaptunk egy előzetes választ – az engedélyezés ugyanis általában fél évbe telik –, miszerint 600 millió forintot fordíthatunk az ilyen jellegű munkálatokra. Ez szinte csodának tekinthető, hiszen az eredeti célokban nem szerepel az ilyen típusú úthelyreállítás. Egyelőre itt tartunk. A város kötelezte a kivitelezőt arra, hogy az utaknak azon részét, ahol nem elég a sávos helyreállítás, fél pályás vagy teljes pályás felújítást végezzenek ebből a 600 millióból. Ezzel pedig felvállaltuk annak kockázatát is, hogy ha mégsem kapjuk meg ezt a lehetőséget, akkor a városnak saját forrásból kell biztosítania ezt az összeget. Végtelen történet - Elképzelhető, hogy a tél beköszöntéig, befejeződik ez a munka, és helyre áll a rend Kecskemét közlekedésében? - A jelen állás szerint igen. - Az utak állapotának helyreállításával befejezettnek tekinthető az ISPA? - Véleményem szerint nem. Az is egy nagy eredmény, hogy valószínűleg elfogadják az úgynevezett kis ISPA-ra benyújtott pályázatunkat. A napokban kell döntenie Brüsszelnek arról, hogy további 2,6 milliárd forintot használhassunk fel erre a célra. Úgy gondolom, folytatódni fog a csatornázás, legfeljebb nem érinti már a belvárost, és a nagyobb forgalmú utakat. Kicsit olyannak tűnik ez a projekt, mint egy végtelen történet, amely mindig tartogat újabb megoldandó feladatokat. Ilyen többek közt a Petőfi Sándor utca csapadék elvezetésének ügye, amely régi adóssága a városnak.

Kövessen minket a Facebookon is!