Letették a Mercedes-Benz új kecskeméti autógyárának alapkövét
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Mercedes már működő autógyára szomszédságában felépülő új gyár digitális alapkövének elhelyezése előtt kedden a helyszínen elmondta: rendkívül magas technológiai színvonalat képviselő és hozzáadott-értéket előállító beruházás valósul meg Kecskeméten. Hozzátette: ma Magyarországon hatezer német vállalat 300 ezer magyar embernek ad munkát. Az összes Magyarországra érkezett külföldi működő tőke egynegyede német vállalatok nevéhez, beruházási ddöntéseihez fűződik - közölte.
Úgy vélte, az új gyár megvalósítása történelmi pillanat nemcsak Kecskemét és Magyarország, hanem a Daimler AG életében is.
A miniszter kitért arra, hogy a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara legújabb felmérése szerint az itt működő német vállalatok 84 százaléka újra Magyarországot választaná beruházása helyszínéül. Hozzátette: 2014 óta 63 nagy német beruházás érkezett Magyarországra - köztük a Daimleré - 3,6 milliárd eurónyi beruházási értéket előállítva.
Szólt arról is, hogy a világgazdaságban és a világkereskedelemben rendkívül jelentős gyorsaságú, hatású és mélységű változások zajlanak, amelyek gyakorlatilag újraírják az egyes országok és nagy nemzetközi vállalatok tevékenységét meghatározó játékszabályokat. Új szövetségek jönnek létre, régiek bomlanak fel és "küszöbön áll néhány kereskedelmi háború is, amelyet jó lenne inkább elkerülni"- fogalmazott.
Kifejtette, a világgazdaság egy teljesen új korszakba, az innovatív ipari korszakba lép, és az átállás zászlóshajója az autóipar. Szijjártó Péter elmondta, Magyarországon a feldolgozóipari kibocsátás 28,5 százaléka az autóiparból származik, ma több mint 176 ezren dolgoznak ebben a szektorban. A tavaly előállított több mint 8 ezer milliárd forintnyi rekord termelési értéket követően az idei év első három hónapja is mutatja, hogy "nincs megállás", hiszen a magyar autóipar tovább tudta növelni a termelési értéket - tájékoztatott.
A 37,5 millió eurós vissza nem térítendő kormányzati támogatással megvalósuló új beruházásról elmondta: az lehetőséget biztosít a magyar vállalkozások - köztük a magyar kis- és közepes vállalkozások - számára, hogy bekapcsolódjanak a világgazdasági folyamatokba, hiszen a 2016-ban mért 30 százalék után 2017-ben már 50 százalékos magyar beszállítói arányt tudott felmutatni a Mercedes Kecskeméten.
Szijjártó Péter emlékeztetett: Európa legalacsonyabb adómértékeit Magyarországon állapították meg, Európában egyedülálló módon Magyarországon van csak egyszámjegyű társasági adó, a munkára rakódó adóterheket folyamatosan csökkentik, miközben a munkaerő mobilitását segítő adókedvezményeket vezettek be, az ipar és az oktatás - azon belül is a felsőoktatás - együttműködését egyre szorosabbra fűzik.
Szijjártó Péter megköszönte a Kecskeméten 2012 óta működő Mercedes-gyár munkavállalóinak a teljesítményét, hiszen mint mondta, ez volt az alap a következő beruházáshoz. A miniszter a térségben megvalósuló beruházások között említette a többi között, hogy megépül az 54-es út az M5-ös autópálya és a gyár között. A kormány 5 milliárd forintot szán a repülőtéri fejlesztésekre, új tűzoltóállomás épül és 20 milliárd forintból fejlesztik az elektromos hálózatot.
Az eseményen Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, "Kecskemét otthont kínált számunkra és mi otthon is érezzük itt magunkat". Hozzátette, bizonyítja ezt az új beruházás is. Kiemelte: történelmi esemény ez a Mercedes és Kecskemét 2009 óta tartó kapcsolatában, ami egy sikeres ipartörténet.
Elmondta, a két gyár ugyan külsőleg hasonló lesz, de belül egészen más lesz minden. Christian Wolff hozzátette: a modern digitális technológiákkal jelentősen növekszik majd a gyártókapacitás, új munkahelyek jönnek létre, és sok lesz az új feladat is.
Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere elmondta, a város életében új korszak kezdődött a Mercedes idejövetelével. A Mercedes idetelepülésével Kecskemét berobbant a köztudatba, miközben nagy kihívásokkal nézett szembe, ám sikerült megfelelni a magas elvárásoknak - hangsúlyozta.
A városvezető hozzátette: a második Mercedes gyár megépítése ismét kihívások elé állítja a várost, mivel Újabb közlekedési fejlesztésekre, otthonokra, óvodákra, iskolákra van szükség ahhoz, hogy Kecskemét megtartó ereje és vonzereje fokozható legyen. Úgy vélte, "ez alkalommal azonban a kihívást nem kísérik félelmek, hiszen van már kellő tapasztalatunk és magunk mögött tudhatjuk a kormány bizalmát".
Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja elmondta, az egymilliárd eurós beruházással a Mercedes-Benz az első full-flex gyárát hozza létre Magyarországon. Közölte, a gyárban rugalmasan, egyazon gyártósoron állíthatók elő a különböző modellek a kompakt autóktól a hátsókerék-meghajtású limuzinon át a különböző meghajtással rendelkező járművekig, az elektromos autókat is beleértve.
Elmondta, ezzel továbbfejlesztik a Factory 56 gyártási koncepcióját, és új fejezet kezdődik a Mercedes történetében.
Az új gyár présüzemből, karosszériaüzemből, felületkezelő és összeszerelő üzemből áll majd és széndioxid-semleges energiaellátású lesz. A full-flex gyárral a Mercedes-Benz Cars a jövő járműveinek rugalmas gyártásához szükséges kapacitást és technikai feltételeket teremti meg, így például az önvezetésre is alkalmas elektromos autókét is.
A Factory 56 alapeszméje egy teljes telephelyre kiterjesztve
A Mercedes-Benz Cars februárban Factory 56 néven mutatta be Sindelfingenben a világ egyik legmodernebb autógyártási koncepcióját. Ez az új gyártási mód az embert helyezi a középpontba, mindemellett minden elemében rugalmas, digitális és zöld. Alapvető eleme valamennyi berendezés és folyamat teljes összekapcsolása, egy papírmentes gyár komplex megvalósítása, valamint az anyagáramlás digitális vezérlése. A munkatársak mindennapi munkáját tabletek, elektronikus kézi eszközök (PDA-k), okostelefonok és okosórák segítik. A Factory 56 alapelvei mentén megvalósuló új kecskeméti gyár - az ipar 4.0 értelmében - teljesen digitalizált, és összeköttetésben áll a globális termelési hálózat többi egységével.
A Factory 56 alapeszméjét a vállalat most egy komplett gyárra kiterjesztve valósítja meg. Mivel mindegyik gyáregység - a présüzemtől az összeszerelő üzemig - újonnan épül fel, a teljes folyamatlánc optimálisan összehangolható. Az első- és hátsókerék-meghajtású járművek rugalmas termelése mellett ugyanazon a gyártósoron állíthatók elő más-más meghajtási változatok, például elektromos meghajtású autók is. A termelés a következő évtized elején indul majd el Kecskeméten.
Az új full-flex gyár létrehozásához 972.700 m3 földet kell megmozgatni. A beépített terület nagysága 382.033 m2 lesz. Ez körülbelül 54 futballpálya méretének felel meg. A kecskeméti telephely második gyárának építéséhez több mint 17.000 tonna acélt használnak fel. Ebből az acélmennyiségből körülbelül 1,7-szer lehetne felépíteni a párizsi Eiffel-tornyot.
„A Mercedes-Benz már működő kecskeméti gyára a termelés 2012-es indulása óta igazi sikertörténet. Elsőkerék-meghajtású kompakt autókat gyártunk itt a világ minden részére. Ma tovább írjuk a történelmet, hiszen a második kecskeméti gyár nemcsak hozzájárul Magyarország járműipari szárnyalásához, de a jövő generációi számára is biztosítja a nemzetközi tudáshoz való közvetlen hozzáférést, s hosszú távon teremt vonzó munkahelyeket" - hangsúlyozta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A legmodernebb gyártási technológiák
A rugalmas termelésre tervezett kecskeméti gyárat már a tervezési szakaszban is teljes mértékben digitálisan alakították ki és optimalizálták. A teljes gyár megfelel a jövő követelményeinek: az új présüzem, a karosszériaüzem, a felületkezelés és az új, flexibilis összeszerelési rendszer - az ipar 4.0 jegyében - a jármű típusától és meghajtási formájától függetlenül teremti meg a rugalmas gyártás előfeltételeit.
A gyártás az ún. lean, azaz csúcshatékony gyártás normáin fog alapulni: ideális termelési rendszert valósít meg, rövid utakkal és átfutási időkkel a maximális hatékonyság eléréshez. A teljes gyártás ezáltal azonos ritmusban zajlik majd. Ez magában foglalja az ember és gép együttműködését, illetve a digitálisan támogatott folyamatokat, beleértve a munkaszervezést, a logisztikát és minőségbiztosítást is.
A karosszériaüzem is új gyártási koncepciókkal rendelkezik: a gyártási láncolat már a legelső alkatrésztől kezdve úgy illeszkedik össze, mint egy gyöngysor szemei. A jövő karosszériaüzemében az egyes állomások rugalmasan kombinálhatók egymással. Ennek a rugalmasságnak köszönhetően egy-egy gépjármű-sorozat különböző változatait egyidejűleg lehet előállítani. Jelenleg ugyanehhez több speciális gyártósorra van még szükség.
A rendszerbe modern logisztikai megoldások is illeszkednek: az új komissiózó (alkatrész-válogató és -előkészítő) területeken a legmodernebb „pick-by-light" vagy „pick-by-voice" technológiákat alkalmazzák. Míg a pick-by-light esetében a kommissiózó munkatárs a beépítendő cikkek típusát és mennyiségét a kivételi polc feletti kijelzőn keresztül kapja a rendszertől, addig a pick-by-voice esetében a dolgozó a megbízásokat a raktárkezelő rendszertől rádión keresztül, hangutasításban kapja.
Valamennyi tevékenységnél az ember áll a középpontban: a munkatársak ergonomikus kialakítású munkahelyeken dolgoznak, és tevékenységükben digitális eszközök segítik őket. Az intelligens ember-gép együttműködésnek köszönhetően lehetőség van a részleges automatizációra a munkatársak tehermentesítése érdekében. A munkahelyek és pihenőzónák kialakítása szintén az ergonómiai elvekhez igazodik, és új kommunikációs formákat tesz lehetővé a modern belső térben.
Fenntartható és energiahatékony autógyártás a Mercedes-Benz Cars-nál
A jövő autógyártására, és ezzel a kecskeméti telephely második gyárára is moduláris épületszerkezetek lesznek jellemzőek, amelyek energiahatékony és környezetbarát megoldásokat jelentenek. Ezenkívül a hulladéktermelés megelőzése és a vízfogyasztás csökkentése is az egész gyárra jellemző lesz. A kecskeméti telephely második gyára megújuló energiaforrásokat fog használni, s ennek köszönhetően széndioxid-semleges energiaellátással rendelkezik majd.
Németországban és Európában a Mercedes-Benz Cars élen jár a zöld gyártási megoldások terén. 2022-ig valamennyi németországi gyárának széndioxid-semleges energiaellátással kell rendelkeznie. Az új európai gyárakat már jelenleg is eleve széndioxid-semleges energiaellátással tervezik.
A Mercedes-Benz Cars Operations
A Mercedes-Benz Cars Operations világszerte több mint 30 telephely személygépjármű-gyártásáért felel, ebből hármat jelenleg is építenek. Egy rugalmas és hatékony, mintegy 78.000 főt foglalkoztató gyártási hálózaton belül ide tartoznak az olyan központi feladatkörök, mint a gyártástervezés, a TECFABRIK - egy, az új ötletek és koncepciók kipróbálására szolgáló fejlesztési központ -, a logisztika és a minőségbiztosítás. Az elmúlt évben a Mercedes-Benz Cars a Mercedes-Benz és a smart márka több mint 2,4 millió személygépkocsiját állította elő, és ezzel sorozatban hetedik rekordját állította fel. A hálózat az elsőkerék-meghajtású (kompakt autók) és hátsókerék-meghajtású (például S-, E- és C-osztály) sorozatok, valamint a SUV- és sportkocsi-modellek gyártását foglalja magában. Ehhez jön a hajtásláncok (motor, hajtómű, tengelyek, alkatrészek) gyártási hálózata. Valamennyi típus gyártási hálózatának középpontjában egy-egy vezető gyár áll, amely a gyártásbevezetés, a technológia és a minőségbiztosítás szakértői központjaként működik. A Mercedes-Benz Cars készen áll az elektromobilitásra: már világszerte épülnek azok a központok, amelyek az elektromos járműveket és azok akkumulátorait gyártani fogják. A mindennapi munka fókuszában a modern gyártási eljárások folyamatos tökéletesítése, továbbfejlesztése áll, amelyek lehetővé teszik a jövő hightech-járműveinek hatékony, rugalmas és környezetbarát előállítását a megszokott Mercedes-Benz minőségben. A középpontban a munkatársak állnak a maguk szakmai felkészültségével, munkájukat pedig a munkahely ergonomikus kialakítása, valamint az intelligens automatizáció segíti. Saját gyártóhálózatai mellett a Mercedes-Benz a növekedés jegyében egyre nagyobb hangsúlyt fektet a külső együttműködésekre is.