Július 18. csütörtök, Frigyes
Hírek, események 2008. június 13. 13:57

Nem akarja senki, mégis megépül

Képgaléria
Nem akarja senki, mégis megépül
Még emlékszem egy tiz évvel ezelőtti tüntetésre, amelyet a Budai kapunál tervezett benzinkút miatt szerveztek. Akkoriban gomba módjára nőttek ki Kecskemét útjai mellett az ilyen létesítmények. Abban az időben rossz nyelvek szerint a város címerében kecske helyett inkább egy töltő állomást kellett volna szerepeltetni. Ez is megépült, hiszen a lakosság önkormányzattal szembeni érdek érvényesítő képessége igen gyenge - azt most hanyagoljuk, hogy egy normális demokráciában (mondjuk ki, nem sok ilyen létezik a világon, de azért található) a polgároknak nem kell az általuk választott vezetőkkel szembekerülniük. ...
Még emlékszem egy tiz évvel ezelőtti tüntetésre, amelyet a Budai kapunál tervezett benzinkút miatt szerveztek. Akkoriban gomba módjára nőttek ki Kecskemét útjai mellett az ilyen létesítmények. Abban az időben rossz nyelvek szerint a város címerében kecske helyett inkább egy töltő állomást kellett volna szerepeltetni. Ez is megépült, hiszen a lakosság önkormányzattal szembeni érdek érvényesítő képessége igen gyenge - azt most hanyagoljuk, hogy egy normális demokráciában (mondjuk ki, nem sok ilyen létezik a világon, de azért található) a polgároknak nem kell az általuk választott vezetőkkel szembekerülniük.Az előző városvezetés már váltott, igy az új sláger a bevásárlóközpont lett. Ekkor épült fel engedély nélkül a Malom központ elnevezésű városképromboló szörnyeteg és kelt el a KTE pálya (2005-ben). Ez utóbbi miatt rendeztek tegnap lakossági fórumot a Tudomány és Technika Házában. Abban ott szinte mindenki egyetértett, hogy hiba volt pláza építésére eladni az egykori sportpálya és kaszinó területét - az más kérdés, hogy ezután hányan mentek el közülük a TESCO-ba vagy a Malomba vásárolni. A jelenlegi önkormányzat azonban elzárkózott annak mérlegelésétől, hogy visszavásárolja a telket, mivel nem csak az inflációt, kamatot kell hozzáadni a korábbi vételárhoz, hanem ki kell fizetni a cég (Magnum Hungaria Kft.) kieső nyereségét is. A legalapvetőbb probléma, hogy a város nem rendelkezik átfogó közlekedési felméréssel, amire megfelelő hatástanulmányokat lehet építeni. A jelen beruházás forgalom vonzó képességének hatásait egy számítógépes szimuláció vizsgálta, mely szerint a környékbeli utak, elsősorban a Nagykőrösi utca, a Rákóczi út és a Bem utca nagy körúti csomópontjainál jelentős mértékű torlódásokra lehet számítani, ha nem történik meg a körút fejlesztése. A három említett út jelen állapotában is meg fog birkózni a forgalomnövekedéssel - legalábbis a felmérés szerint - viszont a távolabbi csomópontokban és a kiskörúton is jelentős problémák jelentkeznek. Ebből látszik, hogy egy igen bonyolult rendszerről van szó, amelyet, ha egy ponton megváltoztatunk, akkor számos olyan körülmény jelentkezik, amelyre nem is számiunk. Ezért van nagy jelentősége, hogy a Közlekedéstudományi Intézet segítségével átfogó felmérések és tanulmányok készülnek a megyeszékhely egészét lefedve. A fórumon sokan tiltakoztak, hogy megszüntessék a Rákóczi út kétszer két sávos állapotát. A jelenlegi tervek felvetették a kétszer egy sávos változatot egy jelentős közösségi tér kialakítása érdekében. A járdákat megközelítőleg két méterrel kiszélesítve, a különböző létesítmények igy kitelepülhetnek, és kulturális eseményekre nyílna lehetőség. A középső sétányból a bíróság felöl elkülönítenek egy kerékpárutat, a másik felén pedig a járda bővülne. A fasor leváltását nem lehet tovább halasztani a fák állapota miatt. A tegnap este során megmutatkozott, egy elég nagy fokú tájékozatlanság a lakosság részéről, amiben van némi szerepe annak, hogy az önkormányzat illetékes szakemberei, a tervek készítői ezt az alkalmat sem ragadták meg egy átfogó, mindenre kiterjedő bemutató lebonyolítására. Igy nem értesülhettek a jelen lévők arról, hogy a Rákóczi út ilyen szűkítése egy átfogóbb elképzelésbe illik bele, melynek lényege az, hogy a város központ útjainak szélesítése helyett - inkább azok helyenkénti leszűkítése és állapotuk megtartása mellett - a forgalom csökkentés érdekében fizetős belépő-pontokat alakítanak ki. A tájékozatlanság abban mutatkozott meg továbbá, hogy sok felszólaló adott hangot abbéli követelésének, hogy ne szüntessék meg a Noszlopy Gáspár parkot, holott ez fel sem merült - mint kiderült a város képviseletének válaszaiból. Ők be akarják vonni a beruházót a környék fejlesztésébe, s ennek keretében lehetne rendezni úgy ezt a parkot, hogy megőrizze jelenlegi feladatát, sőt egy jelentős múzeummá fejlődjön az ottani intézmény, igy megfelelve a minden látogatói igénynek és a kor követelményeinek. Mert hiába van a Hirös Városnak sok múzeuma, ha ott nincs megfelelő tér a gyűjtemények bemutatására és rendezvények megtartására. A lakossági fórum szervezői ígéretet tettek arra, hogy a végleges tervek elkészülése után a Városi Mozi termében egy bemutató keretében ismertetik azt az érdeklődőkkel. A meghirdetett témák közül legkevesebb szó az évek óta kihasználatlanul álló létesítményről - egykori moziról - esett. A környékben élők részéről csupán egy új múzeum alapítása vetődött fel ahol, a város polgárainál megtalálható értékes magángyűjteményeket lehetne közkinccsé tenni. Véleményem szerint az AGORA program érdekében feláldozandó kulturális létesítmények közül esetleg az Otthon mozi megfelelő otthonra találhatna a Rákóczi út romosodó "kísértetházában", mielőtt valaki benzinkút vagy a pláza-lakók új temploma létesítéséhez adná el. Ternesz Loránd

Kövessen minket a Facebookon is!