A Wojtylába látogatott H. Szabó Sándor, az Autóflex tulajdonosa
A közismert vállalkozó mindenekelőtt megtekintette a népkonyha előtt helyet kapott szakrális jellegű műtárgyakat: Karol Wojtyla – Szent II. János Pál pápa – mellszobrát, Fazekas József piarista atya, botanikus emlékoszlopát, a „Szegények kenyere” Krisztus-keresztet, a napokban elkészült lengyel-magyar barátság emlékművet, valamint a Wojtyla-napórát.
A különleges vizitáció a díszteremben folytatódott, ahol H. Szabó Sándor átfogó képet nyújtott az általa alapított, idővel multinacionálissá nemesült magyar cég múltjáról és aktuális helyzetéről.
– Exportorientált vállalatunknak ma már többek között Romániában, Oroszországban, Spanyolországban és az Egyesült Államokban is van saját telephelye. Mivel eleinte nehezen találtunk megbízható partnereket, saját tulajdonú beszállítói láncot építettünk ki – fogalmazott.
Mint az egybegyűltek megtudhatták, H. Szabó Sándor a Szovjetunióban végzett ösztöndíjasként, gépészmérnök szakon. Hazatérése után több műszakban és helyen dolgozott párhuzamosan. 1982-ben tulajdonostársával megalapította az Autóflex Kft-t a családi garázsban.
A cégnél kezdetben mindössze ketten dolgoztak. H. Szabó Sándor nappal utánfutót gyártott, éjszaka pedig tervezett. Az Autóflex rögtön az alapítást követően növekedési pályára került. Az eredendően öntvények és acélok megmunkálásával foglalkozó társaságnál a gyártott terméktípusok száma az évek során jelentősen bővült. A fékberendezések és kapcsolófejek készítése mellett évente több mint négyezer utánfutót gyártottak le, ekkor az egyik német versenytárs is felfigyelt rájuk. A többesztendős közös munka után a német Knott család 1994-ben felvásárlási ajánlatot tett az Autóflex ötvenszázalékos részesedésére. Bár folyamatos az egyeztetés a hazai és a német fél között, a cégvezér elmondása szerint az Autóflex végig magyar irányítás alatt maradt.
Az akvizíciók következtében a társaság egyúttal a nemzetközi piacon is meghatározó szereplővé vált. Dolgozóik száma összességében eléri a 2600 főt.
A csoport ma már elsődlegesen exportra gyárt, az árbevétel töredéke származik a hazai piacról. Az Autóflex profilja az évek során alapvetően átalakult; volt, hogy vonóhorgot, sportkormányt és napfénytető alkatrészeket is készítettek. Ma már viszont forgalmuk döntő hányadát az utánfutó-komponensek gyártása teszi ki. Az itthoni termelés Kecskeméten zajlik. Tevékenységük pedig kifejezetten válságállónak bizonyult. Ugyanis olyan egységekhez gyártanak alkatrészeket, melyek iránt az igény recesszió idején is számottevő – hangzott el a továbbiakban.
Az ügyvezető-tulajdonos mindazonáltal tervezi visszavonulását. Lánya, H. Szabó Zita immáron tizenöt éve a cégnél dolgozik – hangzott el számos egyéb érdekesség mellett az exkluzív megbeszélésen, melynek alkalmával – egyfajta viszonzásképpen – Farkas P. József is beszámolt a Wojtyla Ház elmúlt tizennyolc évének legemlékezetesebb pillanatairól.