Mindenki úgy csinálja a dolgát, mintha maga enné meg!
A Bács- Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2005 –től kezdődően minden évben rendez fogyasztóvédelmi előadássorozatokat a vállalkozóknak Kecskeméten, Baján, Kiskunhalason, Kalocsán.
Gaál József a kamara elnöke a mai előadássorozat megnyitóján elmondta: a fogyasztóvédelem, mint téma nagyon aktuális, és a kamara kiemelten fontosnak tarja.
Részletek az előadásból:
Az első előadó Wittich Tamás NFH főigazgatója volt, aki beszámolt az ez évi fogyasztóvédelmi törvény változásairól. Több törvényi módosításra került sor 2008 szeptember 1 –től.
A bírság: általános változás, korábban több címen voltak bírságok, most összefoglalva fogyasztóvédelmi bírság elnevezést kapta.
Eddig a nyilvánosságra hozatali kötelezettség 1 millió forint fölötti bírságoknál volt, jelenleg ezeken felül valamennyit fel kell tüntetni a fogyasztóvédelem honlapján.
Van jogerő nélküli közzétehető határozat, bírság. Például a 18 éven aluliak szeszesitallal, szexuális szerekkel való kiszolgálása tilos. Ki kell alakítanunk egy újfajta fogyasztói kultúrát. Kell, hogy kialakuljon egy bizalom az ellenőrző hatóságok és a kereskedők, a kereskedők és a fogyasztók között. Készülődő félben van egy Fogyasztóvédelmi Charta megalakítása is.
Valamennyi vállalkozásra vonatkozó jogszabályokban is történtek változások:
• A fogyasztó a panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással.
• A szóbeli panaszt rögtön és megfelelően kezelni kell
• A Békéltető testületnek legyenek elérhetőségeik, ismertek a döntéseik.
Néhány statisztikai adat a hatékonyságról:
2005 –höz képest növekedtek az ellenőrzések száma 2008 –ra, (15693 –ról 54668- ra)
Az ügyfélforgalom száma 4 év alatt 49336 –ról 54668 –ra emelkedett.
Nagyon sok a jogsértés, de látnak csökkenő tendenciát.
Dr. Horváth Zsuzsanna NHF DARF igazgatónő előadásából:
Mit ellenőriz a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség? A fogyasztók számára való értékesítést.
A bírságokon kívül számos jogsértés van, de ezeknek sok esetben nincs anyagi vonzata. Ez nem azt jelenti, hogy ez enyhébb: a hatóság kötelezheti a vállalkozást, hogy bizonyos szabályokat tartson be, vagy a jogsértés állapotát szüntesse meg.
Az előadáson elmondta, hogy megszületek az együttműködési megállapodások Bács- Kiskun, Csongrád, Békés megye Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Csongrád Megyei Kereskedők és Vendéglátók Egyesülete és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Dél –alföldi Regionális Főfelügyelősége között.
Dr. Kocsner Tibor FVM főosztályvezető előadásából megtudhattuk, ahhoz, hogy jó jogszabályokat készítsenek szükségük van a vállalkozók, fogyasztók véleményére.
Elmondta nem kell hibázni, akkor nincs hiba, akkor nem kell büntetni.
A bírságok szabályozása változott és szerinte sikerült egy középutat megtalálni.
Független közvélemény kutatásokból kiderült, hogy ha azonos minőségű hazai és külföldi termék közül kellene választani, a többség a hazai mellett döntene. Ez pozitívan értékelendő, a magyar fogyasztó is tud tudatos lenni.
Dr. Molnár Zoltán BKM MgSzh főigazgató, főállatorvos előadásából: Ellenőrzés és súlyozott szankciók!
Tavaly 95 millió forint volt a Minőségvédelmi és Állategészségügyi bírság.
Volt olyan étterem, ahol 27 hibát számoltak össze és ezt kiszámítva: szorozva 50 ezer forinttal, nem kis összeg.
Főállatorvos úr elmondta érdemes áttanulmányozni az új törvényt (2008. évi XLVI törvény), mert változott a bírságok összege, kiszámítása 59§ , 194/2008 ( VII.31.) kormány rendelet.
Említett egy érdekes példát: Egy élelmiszer üzlet raktárában nem megfelelő takarítás miatt, az egyik sarokban csótányt láttak (ez évben már volt ilyen probléma). Az új kiszámítási módszer alapján ez 90 000 forint bírságot ró maga után.