Gázon és áramon spórolunk, italon nem
Hogy is van ez?
A magyar fogyasztók többsége inkább kevesebbet fűt, és eszik, viszont továbbra is ugyanannyit költene a ruházkodásra, szórakozásra, autózásra és italozásra mint eddig.
Főleg gáz- és áramfogyasztását próbálja csökkenteni a magyarok többsége, utána a legtöbben a személyi számítógépük, mobil telefonjuk vagy más műszaki eszköz cseréjét halasztja el a vásárlóerő csökkenése miatt – mondja a Nielsen piackutató vállalat 52 ország, köztük Magyarország internetezői körében, idén szeptember-októberben végzett felmérése alapján.
A termékek és szolgáltatások drágulása miatt világszerte a fogyasztók 96, nálunk a válaszadók 98 százaléka jelezte, hogy változtat valamit a fogyasztási szokásain. Száz magyar megkérdezett közül gázon és áramon 59, míg új ruházati cikk vásárlásán 43 százalékuk szándékozik spórolni. A nemzetközi átlagnál – a válaszadók 40 százaléka – nálunk valamivel többen, a fogyasztók 49 százaléka tervezi, hogy elhalasztja a műszaki eszközeik cseréjét.
Ugyanakkor a nemzetközi átlaghoz képest valamivel kevesebb volt az olyan válaszadó, aki a jövőben visszafogná a szórakozásra (34 százalék), nyaralásra (24 százalék) szánt költéseit, illetve ritkábban közlekedne a státusszimbólumnak számító autóval (29 százalék).
Az is a vigadva síró magyar fogyasztó képét erősíti, hogy a házon belüli szórakozáson mindössze a válaszadók hét százaléka spórolna – szemben például Németországgal, ahol például 30 százalék az ilyen válaszok aránya – illetve régiós összehasonlításban nálunk mondták a legkevesebben (17 százalék) azt, hogy a jövőben kevesebb szeszes italt fogyasztanak vagy inkább a megszokottnál olcsóbbat választanák.
Jókora különbség figyelhető meg az élelmiszervásárlási szokások változása terén Kelet- és Nyugat-Európa között. Míg a németek és az osztrákok 60-70 százaléka tervezi, hogy olcsóbb élelmiszereket fog vásárolni a jövőben, a magyar válaszadóknál ez az arány már csak 41 százalék, míg csehek és lengyelek egyaránt 29, az oroszoknak pedig csak a 20 százaléka spórol a hasán.