Születésnapi számvetés
Éppen másfél évtizede jött létre a Molnár Fatelep, amit ma már Kecskemét egyik legsikeresebb építőanyag-kereskedelmi cégeként emlegetnek. Az alig 400 ezer forintos tőkével induló vállalkozás jelenleg mintegy egy milliárdos évi forgalommal büszkélkedhet. A kezdetekben csak fával, fűrészárukkal kereskedő vállalkozás nyolc esztendővel ezelőtt bővített profilján. Látva, hogy az építkezők szeretik egy helyen beszerezni mindazt, ami ingatlanjaik kivitelezéséhez szükséges, a deszkák, gerendák és pallók kínálatát kiegészítették egyéb építőanyagokkal. Így hamar ki is nőtték akkori telephelyüket, és egy új – ugyancsak a Klebelsberg Kunó úton elterülő -, négy és fél hektáros területen rendezkedtek be. Itt már szinte minden kapható, ami egy építkezéshez szükséges, különösen tavaly óta, amikor - márkás termékek újabb skáláit is kínálva - új áruházzal gazdagodott a Molnár Fa- és Építőanyag Kereskedés.
- Már akkor sem rövidtávra terveztem, amikor másfél évtizede elindítottuk családi vállalkozásunkat. Vagyis az áruházunk megnyitásától sem vártam azonnali látványos sikereket – árulta el az Alföldi Naplónak Molnár Ferenc cégvezető. – Az elmúlt egy évben az új szaküzlet megismertetése, a vásárlói igények alapos felmérése rengeteg energiánkat lekötött. És nem feleslegesen, hiszen minden eddiginél nagyobb árbevételt hozott az idei év első fele, s mára már kialakult egy törzsvásárlói körünk, ami azt jelzi, hogy a vevők elégedettek termékeink minőségével, szolid áraival, szolgáltatásainkkal. Meglátásom szerint, a gazdasági válságból eredő fekete leves ezután jön az építőiparban, hiszen ez év júliusától megszűntek az otthonteremtés állami kedvezményei. Ráadásul a bankok hitelfeltételei is jelentősen szigorodtak. Ettől függetlenül, a kínálatunk bővítésére, szolgáltatásaink fejlesztésére törekszünk. A napokban írtunk alá együttműködési szerződést a Szlovénia legnagyobb festékipari cégével a JUB-bal, ami jelentős választékbővítést eredményez majd kereskedésünknek a jövőben. De fejlesztésre érdemes szegmensként említhetném a német és osztrák gyalult faáruinkat is, amelyeket olyan olcsón kínálunk, hogy 100 ezer négyzetméternyi fogy belőlük évente. Gazdasági krízis idején mindenki menekül valamerre. Mi folyamatos kínálatbővítésekkel, próbálunk előre menekülni, a jövőre koncentrálva. Ahogy eddig is tettük, minimális hitellel, a profitot forgatva vissza a vállalkozásunkba.
- A válság miatt még inkább elhatalmasodott az építőipar régi rákfenéje, a körbetartozás. Önöknek sokan tartoznak?
- Nem. Kevés a kintlévőségünk, mert alaposan megfontoljuk a hitelezést. Ez nem barátságtalan bizalmatlanság, hanem önvédelem. A törzsvásárlóinkat például, jól ismerjük, tudjuk, hogy jó vállalkozók, de a mai világban egyik napról a másikra csődbe mehetnek, fizetésképtelenné válhatnak. Ezért inkább beérjük kisebb árbevétellel, kevesebb nyereséggel, csak ne kelljen örökké idegeskedni, hogy mikor kapjuk meg a hozomra adott építőanyagok árát.
- Tehát megfognak minden forintot. Mégsem szűkmarkúak, ha adakozásról van szó. Cégük az elmúlt években jelentősen támogatta a sportot, a különböző egyházi épületek építését, felújítását. Legutóbb pedig, a kecskeméti Wojtyla Barátság Központ rekonstrukciójában vállaltak hatalmas szerepet önzetlenül.
- Az én családom tagjai hívő, Istent félő emberek. S ha nemes ügyről van szó, szerintem kötelessége segítenie annak, aki megteheti. Ráadásul az elmúlt 15 évben összekovácsolódott egy jó dolgozói kollektíva a cégünknél, vagyis nem létkérdés, hogy a gazda szeme állandóan vigyázza őket. Így marad időm jobban a karitatív munkára, a civil szervezetekkel való együttműködésre is.
- Önt tavaly a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökségi tagjának választották, s Az év kereskedője címmel tüntették ki. A cégének milyen előnyöket jelent a kamarával való szorosabb együttműködés, kapcsolat?
- Tapasztalatom szerint, az átlagosnál több hasznos információkhoz juthat a szakterületét illetően az, aki tagja a kamarának. Most például, a kecskeméti Mercedes Gyár építéséhez, a kamarán belül megalakult Hírös Beszállítói Flaszter igyekszik majd egyre több helyi, illetve környékbeli vállalkozást kiközvetíteni a beruházónak, a fő- és alvállalkozóknak, lobbizva értük, előnyös helyzetbe hozva őket. Ez a szervezőmunka nem teljesen önzetlen, hiszen a mi kereskedésünknek is előnyös az, ha térségünkben minél több építőipari vállalkozás talpon tud maradni.