Hétfőn nem lesz jó vonattal próbálkozni
Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke vasárnap Budapesten.
Az üzemkezdet időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet, e szerint a határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájk eltérő időpontokban kezdődhet. A munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak - mondta sajtótájékoztatóján a szakszervezeti vezető.
A VDSZSZ elnöke kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, eszerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben. Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a \"pártember\" erősen \"odacsapott az asztalra\", ott nincs vonalbezárás.
A VDSZSZ visszautasítja, hogy \"bratyi módon\" döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről - mondta Gaskó István. Utalt arra, hogy az autóbusz-közlekedésben is 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami költségtérítést akar a kormány adni jövőre, ami 20-30 százalékos kapacitáscsökkenést jelenthet a Volán-társaságoknál. A vasútnál a 40 milliárd forint megvonás, a vonalbezárások a vasutas-munkahelyeket is veszélyeztetik. A pályavasútnál mintegy 5.000 dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.
A szakszervezet számítása szerint a 30 vasúti vonal bezárása megközelítően 1 milliárd forint, vagy még annyit megtakarítást sem jelent, ebből a 40 milliárd forint megvonást nem lehet megoldani, így további megszorítások, elbocsátások várhatók a vasútnál. Kérdésre válaszolva Gaskó István a vasárnapi sajtótájékoztatón elmondta, hogy hétfőn kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés, ezért nem érdemes vonatot igénybe venniük az utasoknak, mivel a sztrájk alatt a vonatok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el.