Olvasó levél - A megszűnő vasútvonalakról
Tisztelt Porta Városvédő Egyesület!
Figyelmüket és segítségüket szeretném kérni egy Kecskemétet is érintő ügyben. Biztosan ismerik a Kormány vasútbezáró terveit, és hogy megyénket és városunkat
a Kecskemét-Hetényegyháza-Lajosmizse;
Kecskemét-Törökfái-Orgovány- Páhi-Kaskantyú-Kiskőrös, valamint
Kecskemét-Törökfái-Jakabszállás- Bugac-Szank-Kiskunmajsa vasútvonalak révén érintik.
Nem tudom, Önök szerint mennyire fontos része a városnak a vasút, de reménykedem, hogy Önök is fontosnak tartják a bezárásra ítélt szárnyvonalak megmentését.
Tudom, hogy milliárdok megspórolása a Kormány célja, de ezzel a kisvasúttal nem fognak megspórolni milliárdokat, mert egyszerűen nem költenek rá annyit. Alig néhány ember dolgozik itt, állomási személyzet csak a kecskeméti fejállomáson van, elektromos berendezés a térvilágításon kívül csak egy fénysorompó városunk határában, meg Kiskőrösön fedezőjelző a szintbeli kisvasút-nagyvasút kereszteződésnél, stb. Ennél olcsóbban már nem lehet vasutat üzemeltetni.
Sokszor hangoztatott érv a bezárása mellett, hogy gazdaságtalan, nincs kihasználva. Elég szomorú, hogy idáig jutottunk, de ez egy dolog: ezt a folyamatot vissza lehetne fordítani, ha lenne rá akarat. (Ami nem jelenti azt, hogy nincs, csakhát az események nem ezt mutatják.)
Fontos is lenne megmenteni, hiszen a tanyákon élőknek egyetlen közlekedési eszköz. Akik között vannak kisgyermekes családok éppúgy, mint egyedül élő idős emberek. Ígérik, hogy busszal kiváltják, de ez nem fog működni. Részben, mert Kiskunsági Nemzeti Park területe nagyon sok helyen, részben, mert a buszok nem erre vannak kitalálva, hogy föld-utakon közlekedjenek, részben pedig ezek a vasút vonalak bemennek olyan helyekre, ahova még földút sincs.
De visszatérve a gazdaságtalanságra: ezen lehetne segíteni több módon:
- 15-20%-os árelőny a buszokkal szemben
- menetidő csökkentése pályafelújítással {a nagyvasúton rendszeresen cserélik a pályatesteket, amelyekből a régi elemek használt állapotukban is bírnák a 60 km/ó-s sebességet a kisvasút jóval kisebb tengelyterhelése miatt}
- 4-5 km hosszúságú vasút kiépítése a Kiskunmajsa vasútállomástól a Kiskunmajsai fürdőig nem 4-5 km-en lendítené fel a forgalmat, hanem minimum Bugacig, {+24 km-en} de talán Kecskemétig is: bármiképp is: javulna a kihasználtsága, ennek következtében a gazdasági mutatói, vagyis csökkenne a veszteségessége.
- jobban reklámozni a turisztikában
- normálisabb menetrenddel {pl. Magyarország sok ezredik botránya, amiről ezúttal senki sem beszél, hogy a 108 000 lakosú megyeszékhelyről, Kecskemétről Kiskőrösre, a megye kb. 4-5-ik legnagyobb városába egész nap 3 pár vonat megy a közvetlen útvonalon, abból egy: hajnal 4 óra 42 perckor indul Kecskemétről, egy 21 órakor, amikor már az emberek döntő többsége otthon lefekvéshez készülődik. Egyetlen „ember-közeli” indulási idő a jelenlegi menetrendben a 14 óra 23 perc (Mármint Kecskemétről Kiskőrösre) amit a munkába járóknak még mindig nem használnak—vagy talán a menetidő miatt, de tény, hogy ezzel is csak kevesen utaznak. Visszaútban és a kiskunmajsai vonalon egy lépéssel jobb a menetrend, mert ott csak a két végállomásról vissza Kecskemétre van egy-egy kora hajnali indulás, amik arra jók, hogy a vonat reggel 7 óra előtt illetve után 10 perccel beérjen a városba. De nincs kihasználva, mert mint tudjuk, a szocialista idők munkahelyei megszűntek, és a kisvasúton az utasforgalom jelentős részét akkoriban a munkába járók adták}.
Nagyobb bevételeket lehetne kihozni belőle a helyben élők és a turisztika révén egyaránt-tehát bármennyire is valóságos, mégis kifogásolható érv a gazdaságtalansága azok után, hogy a MÁV fenntartási kötelezettsége ellenére hagyta lezülleni a kisvasutat, és annak hagyományos értékeit, pl. állomásépületek.
Tisztelettel:
egy népe és hazája jövőjéért aggódó állampolgár