Pápai buzdítás: a legtöbb katolikus blogot papok írják, hobbiból
A pápa a tömegkommunikációs világnapra szóló üzenetében hangsúlyozza az internet fontosságát az evangélium hirdetésében, és megemlíti benne a blogokat is – emeli ki a Catholic Herald, a vezető brit katolikus hetilap egyik cikkében, amelyben arról ír, hogy az internet és a blog milyen áldás az egyház számára.
A világi média a pápai üzenetet úgy értelmezte, hogy a pápa blogolásra buzdítja a papokat. Ma már rengeteg katolikus hívő olvas egyházi blogokat.
Természetesen föl lehet hozni a blogok ellen, hogy sokszor téves információkat közölnek, mégis vákuumot töltenek ki. A legtöbb katolikus blogot papok írják hobbiból, nem pedig hivatalos egyházi „kiadványok”.
Ugyanakkor a legnépszerűbb katolikus blogok többsége erősen „ratzingeriánus”, avagy „konzervatív” vonalat képvisel (például sokszor a liturgiáról vallott nézeteiben), és némelyik igen jól értesült. A legnépszerűbb ilyen blog a The Hermeneutic of Continuity, avagy „A kontinuitás hermeneutikája”, ami a pápa híres alapelvét tette meg címének. Ezt a blogot a Catholic Herald egyik szerzője, a kenti Tim Finigan atya írja.
De a legismertebbek közül megemlíthetjük a Catholic Church Conservation blogot, az Orbis Catholicust, a The Pope Blogot, a Signum blogot és a New Theological Movementet (Új teológiai mozgalom), a spanyol nyelvűek közül pedig a pápai jelmondatot címének megtevő Cooperatores Veritatist is. Olasz nyelven is számos blog foglalkozik a pápával (itt vannak összegyűtjve).
A magyar nyelvű katolikus blogok közül kiemelhetjük a Vatikáni Figyelőt, az Igen című lap blogjait és a népszerű jezsuita blogot.
A blogot Jorn Barger találta ki 1997-ben, weblog néven („logging the web”). Ennek lényege a linkek, rövid kommentárok, személyes hangvétel volt. Peter Merholz rövidítette le „blog”-ra a szót. 1999-ben született meg a blogoszféra fogalma (a szót megalkotója, Brad L. Graham viccnek szánta), aminek mérete 2001-ben a hatszorosára növekedett, és ami a blogok összességét jelenti. A blog lényege naplóformátuma, és hogy bejegyzései (posztok, a blogok „cikkei”) kötetlenebb, személyesebb hangvételt ütnek meg.