Süsü sárga, kétszemélyes és repül
Lázár Tamás régi szerelmese a repülésnek, ma már saját motoros sárkánya van, Kunbaracson azért vásárolt hét éve tanyát, hogy hangárt építhessen és legyen saját reptere. Húsz éve ez a hobbija, több száz üzemórát repült már. Rosszabb mint a kábítószer, aki megszereti a repülést, mindig azon jár az esze, legközelebb mikor emelkedhet levegőbe – vallja.
Nem olcsó mulattság: pilótavizsga, sárkányrepülő kell hozzá, a gép évenkénti műszakiztatása, a saját repülőtér engedélyeztetése, fenntartása sem két fillér. A Pest megyéből az Alföldre települt vállalkozó szerint ugyanakkor csak az elején húzós, aztán a sárkányozás sem kerül többe, mint az országúti motorozás.
– Naplemente idején, szélcsendben a legkellemesebb repülni – mondja a tanyasi reptér gazdája.
Majd invitál: repüljek egy kört Süsüvel – így keresztelte el a sárga, ultrakönnyű Apolló motoros gépét. Kiderül, a limit nyolcvan kilogramm, aki ennél többet nyom, nem ülhet a fedélzetre.
– Volt már, hogy a levegőben megjártam egy túlsúlyos utassal, ezért a szigorú önkorlátozás – magyarázza Tamás. Filigrán felesége simán repülhetne, mégis ritkán szállnak egy gépre.
– Korábban ezt abból a megfontolásból tettük, ha baj történne, ne egyszerre mindkettőnkkel, legyen, aki felneveli lányunkat, fiúnkat – avat a családi szokás miértjébe Anna. – Hamarosan kétszeres nagymama leszek, most már az unokák miatt sem árt az óvatosság.
Ezt már „beöltözés” közben tudom meg, mivel bár még életemben nem repültem, kíváncsiságból bevállalom. Melegítő felső, sisak a felszerelés, a biztonsági öv becsatolása után már berreg is a propeller. Miután a gép elrugaszkodik a kaszált, göröngyös kifutópályáról, míg a szem ellát, erdős táj terül elém, mivel Kunbaracs külterületének nagy részét telepített erdős borítják. Az imitt-amott felbukkanó tisztásokon egymást váltja tanya, lovarda, megművelt földterület, libatelep, faüzem, majd a falu és nevezetessége: a Vörös Kastély. A horizonton Kecskemét fehér épületein verődnek vissza a nyári naplemente fényei. Különleges látvány.
– Tőlünk balra egy fehér autó halad az erdei földúton, az ilyet nyomon követem a levegőben, megfigyelem mit visz-hoz. Ha fatolvajra gyanakszom, földet érve jelzem a helyi polgárőröknek – zökkent vissza a hétköznapi valóságba pilótám. – Az illegális szemétlerakókat, tűzgyújtást is figyelem, volt már, hogy repülés közben lekiabáltam egy hatalmas tűzrakás körül hetvenkedő fiataloknak, hogy jobb lenne mielőbb eloltani, mert veszélyes.
Maximum 120 km/óra sebességgel, kétszáz méteres magasságban, tíz percig tart a légi „beavatás”. Messze nem vetekszik Tamás eddigi legjeivel, aki egyvégtében eddig 150 kilométert repült, legszebb élményei között szerepel a Loire-menti kastélyok légi látványa és egy felhők feletti, szivárványok közötti repülés idehaza a Kisbalaton felett.
window.fbAsyncInit = function() { FB.init({appId: \'124950740848507\', status: true, cookie: true, xfbml: true}); }; (function() { var e = document.createElement(\'script\'); e.async = true; e.src = document.location.protocol + \'//connect.facebook.net/hu_HU/all.js\'; document.getElementById(\'fb-root\').appendChild(e); }());