Csatorna lesz, a víz maradhat
A második világháború előtt épült Szolnoki úti közúti aluljáró négy csapadékgyűjtője maximum 50 mm intenzitású zápor befogadására képes, a megjelenő esővíz csak késve jut el a városi csatornahálózatba, amelynek ráadásul elvezető-kapacitása is szűkös – tudtuk meg a MÁV Zrt. illetékesétől Idén gyakori a kiadós eső, gyakran vonulhatnak a helyszínre vizet szivattyúzni a tűzoltók.
- Mivel az aluljáró a MÁV tulajdona, az abban lévő szivattyúkat is a vasút kezelteti, időnként némi csúszással - mondta el lapunknak Faragó Ede alezredes, a városi tűzoltók parancsnoka. – A kollégák értesítik a MÁV-ot, onnan telefon megy Budapestre a hibaelhárításhoz, majd érkezik engedély az egyébként zárva lévő gépház megnyitására, a szivattyúk üzembe helyezésére. Hétvégén mindez nehézkes, előfordul, hogy nincs kit értesíteni a vízözönről.
Sigulinszki Tibor MÁV-szóvivő kérdésünkre így nyilatkozott: "A szivattyúk automatikusan működnek, évente rendszeresen ellenőrzik és karbantartják azokat. Bekapcsolásukhoz nem kell emberi beavatkozás. A szivattyúk alkalmasak lennének a felgyülemlett víz elvezetésére, de mivel a vízelvezető-hálózat kapacitása szűk, a működő szivattyúk mellett is marad víz az aluljáróban."
A vasút szerint megoldás lehetne a városi csatornahálózat átmérőjének növelése. Jó hír, hogy még ebben a hónapban megkezdi a város a jelenlegi elavult hálózat felbontását és egy közel két méter átmérőjű csővezeték lerakását a Bem utcától a Kurucz térig. A csatorna a Csukás érbe vezeti a csapadékot – tudtuk meg a polgármesteri hivatal városfejlesztési osztályán.
A napokban kezdődő csatorna-fejlesztéstől a szakemberek azt várják, hogy a jövőben órák helyett néhány perc alatt elfolyik majd a felgyülemlett víz az aluljáróból.
Teljes mértékben azonban ez sem oldja meg az aluljáró-problémát. Azért nem, mert a vasút túloldalán lévő Hunyadiváros csapadékvize is a Kurucz körúti gyűjtőbe van belevezetve, és mielőtt a főgyűjtőt eléri, visszaduzzaszthatja az aluljárót. Végső megoldást az hozhat, ha a hunyadivárosi csapadék egy új csatornán keresztül ellentétes irányban vezetődik el.
Az aluljáró elöntése nem új keletű probléma. Már 1982-ben levelet írt a városi tanács akkori elnöke Urbán Lajos közlekedési államtitkár elvtárshoz, kérve a 44. közúti aluljáró vízelvezetésével kapcsolatos problémák rendezését. Az ennek apropóján született jegyzőkönyv megállapítja: "Az aluljáróban megjelenő pangó víz eltávolításának feltételei: az aluljáró vízgyűjtő területének csökkentése, a városi csatornahálózat érintett szakaszának bővítése." Az aluljárót közösen kezelő MÁV, közúti igazgatóság és város tanács között nem született megegyezés a szükség adta feladatok elvégzéséről.