Július 27. szombat, Liliána, Olga
Hírek, események 2011. július 21. 16:01

Megkezdődtek a nyári fogyasztóvédelmi ellenőrzések

2011. június 20. és 2011. augusztus 26. közötti időszakban ellenőrzi a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége az idegenforgalmilag frekventált vendéglátó-ipari egységeket. A vizsgálatok kiterjednek a vízparti nyaralóhelyek, élő vízpartok, strandok, wellness és gyógyturisztikai helyek, valamint különböző kulturális események, rendezvények, fesztiválok területén működő vendéglátó kitelepülések és vendéglátó-ipari egységek ellenőrzésére.

 A fenti vállalkozások kiemelt ellenőrzését indokolttá teszi az ilyenkor megnövekedő belföldi és külföldi vendégforgalommal együtt járó fogyasztók sérelmére elkövetett jogsértések számának emelkedése. Ezért Felügyelőségünk a jogsértések megelőzése és felderítése érdekében az általános kereskedelmi feltételek megléte mellett vizsgálja a vállalkozások azon tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatát, melyek a szeszes és alkoholmentes italok szűk mérésével, csomagolóanyag súlyának a termék tömegébe történő beleszámításával, valamint a termékek kiírt eladási áránál magasabb áron történő felszámításával valósulnak meg.

Felügyelőségünk a vagyoni érdeket sértő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése mellett nagy hangsúlyt fektet a fogyasztók egészségének megóvása érdekében végzett ellenőrzésekre is. Az egészség fokozott védelme érdekében a hatóság ellenőrzi a dohányzásra kijelölt helyiség jelzéseit, a dohány és alkoholtermékek reklámozásának jogszerűségét, valamint a fiatalkorúak dohány- és alkoholtermékkel történő kiszolgálását.

Fentieken túlmenően a vizsgálat kiterjed a személytaxi-szolgáltatás szabályszerűségének betarttatására is. Ennek keretében a Felügyelőség ellenőrzi, hogy a szolgáltatást nyújtó rendelkezik-e taxiengedéllyel, személytaxi igazolvánnyal, az azonosító lapot és a díjtáblát megfelelően helyezte-e ki, valamint próbautazással bizonyosodik meg hatóságunk arról, hogy a szolgáltatást nyújtó alkalmazza-e a taxamétert, illetve eleget tesz-e nyugta-, illetve számlaadási kötelezettségének és az árfelszámítás a díjtáblázatnak megfelelően történt-e.

A vizsgálat kiterjed továbbá a gyermekek által használt felfújható vízi játékokra, illetve a nyári szezonban gyakran látogatott mutatványos berendezésekre is. Ennek keretében Felügyelőségünk munkatársai ellenőrzik a mutatványos berendezésekesetében a megfelelőségi tanúsítvány meglétét, a berendezéseken feltüntetett adatokat, az üzemeltetési napló szabályos vezetését, a biztonságos üzemeltetésre vonatkozó kioktatás igazolását, valamint az időszakos műszaki vizsgálat meglétét. A felfújható vízi játékoknál az azonosító jelölés meglétét, a megfelelőségi jelölést, a figyelmeztető feliratok szabályszerű feltüntetését ellenőrzik a felügyelők.

Az idegenforgalmi főszezonban a hatóság a fentiekben részletezett „szokásos” ellenőrzéseken túlmenően a 2011. március 8-án elfogadott zenés táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 238/2011. (III.8) Kormányrendelet alapján a zenés-táncos szórakozóhelyekre vonatkozó előírások betartását is vizsgálja.

 

A „pozitív lista” elindításának lehetőségei

1. Előzmények

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) által az elmúlt években végzett ellenőrzések eredményeinek kommunikációja jellemzően a jogsértések arányairól, azok súlyáról, a jellemző visszásságokról szólt, jóllehet fokozatosan nőtt azon vállalkozások száma, amelyekről az ellenőrzés során kiderült, hogy valamennyi, az ellenőrzésben számon kért jogszabályi előírásnak megfelelnek. Az NFH a vonatkozó törvényi előírások[1] alapján valamennyi jogsértést megállapító jogerős határozatát közzétette, míg a jogszabályoknak megfelelően működő vállalkozásokról nem létezik semmilyen összesítés. Figyelemmel arra, hogy a hatósági kommunikáció egyik alapvető célja a fogyasztók tájékoztatása, indokolt nem csupán azon cégek megnevezése, amelyek jogsértést követtek el, hanem azon vállalkozások nyilvántartása is, amelyek – a hatósági ellenőrzések eredményei alapján –  szabályosan működnek.

2. Ajogszabályoknak megfelelően működő vállalkozások értékelése

A hatóság az ellenőrzései során jegyzőkönyvet vesz fel, amelyben rögzíti az ellenőrzés során tapasztaltakat, jellemzően a jogszabályi rendelkezéseknek nem megfelelő gyakorlatokat, a rögzítettek alapján pedig hatósági határozatot hoz. Ilyen határozat meghozatalára azoknál a vállalkozásoknál, ahol az ellenőrzés nem tárt fel szabálytalanságot, értelemszerűen nem került sor. A javasolt változtatások alapján a jövőben a hatóság azt is jegyzőkönyvben rögzíti, ha az ellenőrzött egység a jogszabályoknak megfelelően működik, majd ez alapján egy olyan tartalmú dokumentumot állít ki, amely ezt a tényt rögzíti.

Az ilyen típusú „igazolás” kiállítása olyan ellenőrzések során valósítható meg, amelyek során a hatóság nem csupán egy termék(típus) megfelelőségét ellenőrzi, hanem a vizsgálat szélesebb körben, a fogyasztói érdekeket érintő témában zajlik.

A 2011. évi Ellenőrzési és Vizsgálati Programban az alábbi vizsgálatok során célszerű bevezetni a pozitív minősítést:

  • árfeltüntetés és árfelszámítás átfogó ellenőrzése

2011. január 17.– december 16.

  • szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások és a vásárlók könyvébe tett bejegyzések intézésének ellenőrzése

2011. április 11.– október 21.

  • idegenforgalmilag frekventált helyeken működő vendéglátó egységek, és a személy taxi szolgáltatás ellenőrzése, különös tekintettel a rendezvényekre és éjszakai szórakozóhelyekre

2011. június 20.– augusztus 26.

A javasolt ellenőrzési programpontok mellett indokolt lehet bizonyos üzlettípusokra – adott esetben szezonálisan – elrendelt ellenőrzés is, amelynek során a társhatóságokkal együttműködve ténylegesen teljes körű és átfogó ellenőrzés bonyolítható le.

3. A jogkövető vállalkozásokkal kapcsolatos kommunikáció

Amennyiben a hatóság azt állapítja meg, hogy az adott vállalkozás a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek maradéktalanul eleget tett, az erről szóló dokumentumot megküldi az NFH központjának, a központ pedig – egyéb kritériumoknak való megfelelés esetén – az igazolást kiadja a vállalkozás részére, amely az üzletben kifüggeszthető. A jogkövető vállalkozásra vonatkozó, a normáknak megfelelő működést igazoló információk mindemellett megjelennek a hatóság honlapján is. Az igazolást elnyerő vállalkozás vállalja az esetleges utóellenőrzést, ezzel együtt azt, hogy amennyiben egy utó- vagy újbóli ellenőrzés során a hatóság jogsértést tár fel, az üzletben kifüggesztett dokumentumot haladéktalanul el kell távolítani és a hatóság honlapjáról is törlésre kerül a vonatkozó információ. A vállalkozások mindemellett tudomásul veszik, hogy a pozitív minősítéssel rendelkezőkkel szemben bejelentett panaszokat a hatóság soron kívül kivizsgálja.

4. Az ellenőrzés kérésének lehetővé tétele

A pozitív lista elindítását követően nem zárható, hogy egyes vállalkozások kifogásolják, hogy miért nem szerepelhetnek a nyilvánosság előtt pozitív példaként, úgy vélik ugyanis, hogy tevékenységüket a jogszabályi előírásoknak megfelelően végzik. Ezen okból lehetővé kell tenni, hogy az ilyen igénnyel rendelkező vállalkozás maga kérhessen hatósági ellenőrzést, amelyet az illetékes felügyelőség meghatározott időn belül köteles lesz elvégezni.

5. A pozitív tartalmú kommunikáció előnyei

  • közvetlen tájékoztatás a fogyasztók részére azokról a vállalkozásokról, amelyek tevékenységüket a jogszabályi előírásokat maradéktalanul betartva végzik;
  • preventív hatású: a pozitív minősítés helybeli kommunikációjának lehetősége ösztönözheti a vállalkozásokat a jogkövető magatartásra, ezáltal a pozitív megkülönböztetés elnyerésére;
  • az ellenőrzések során „nem tűnnek el” a jogkövető magatartást végző vállalkozások, hanem pozitív példaként megjelenjenek a nyilvánosság előtt;
  • a rendszer tapasztalatai hozzájárulhatnak a „fogyasztóbarát” embléma kritériumrendszerének kidolgozásához.

[1]1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről – 51. §

Kövessen minket a Facebookon is!