Áltraffipaxok Bácsban
A romló baleseti statisztika miatt a gyorshajtások számának csökkentése vált a Bács-Kiskun megyei rendőrök elsőrendű feladatává. Munkájuk eredményességét a pénzhiány és egyes jogszabályok is nehezítik.
Tavaly csaknem ezer személyi sérüléssel járó baleset történt Bács-Kiskun megyében. A halálos áldozatok száma meghaladta a nyolcvanat. Ezek a számok évről évre nőnek, ezért Király Ferenc - aki 2003 őszén váltotta Gergényi Pétert a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság élén - az idén elsőrendű feladatként határozta meg a közlekedési fegyelem javítását. Elképzelését a megye országgyűlési képviselői egyhangúlag helyeselték, abban viszont már nem tudtak segíteni, hogy a megyei kapitányság e cél eléréséhez szükséges eszközökhöz hozzájusson. A megyei közgyűlés pedig, amely pénzzel és programszervezéssel is segíti a rendőr-főkapitányság munkáját, úgy foglalt állást: számukra továbbra is a tanyavédelmi program végrehajtása a fontosabb. (A közgyűlés e tevékenységhez eddig tíz terepmotort vett a rendőrség részére.)
A Bács-Kiskun megyei rendőrségnek azért volna szüksége az eszközállomány fejlesztésére, mert a jelenleg használt hét traffipax készüléke közül csak kettő állja ki az idő próbáját. A berendezések nagy része több mint tízéves, és akad, amelyikhez csak Svájcban kapható alkatrész. Egy új sebességmérő készülék ára 3-5 millió forint között van. A főkapitány ezért elsősorban arra törekszik, hogy több rendőrautót lehessen az utak mentén látni. Ezt szolgálja az állományon belüli átszervezés is. Traffipaxokat főként a városokon belül fognak használni, mert a lakott területen belül gyakoribb a gyorshajtás. A sebességmérőket pedig gyakran úgynevezett "huncut" traffipaxszal helyettesítik, ami lényegében egy kiszuperált rendőrautón elhelyezett álműszert jelent. Bár az autóban nem ül senki, a tapasztalatok szerint amíg a helyi rádiók le nem leplezik a trükköt, addig minden kocsi lassít az érintett útszakaszon. Az áltraffipax helyszínét gyakran változtatják, korábbi helyére pedig valódi készüléket hoznak.
Király Ferenc tudósítónknak elmondta, további problémát jelent számukra annak kiderítése, hogy ki vezette a gyorshajtó járművet, ezért kérte a megyei honatyákat, támogassák azt a jogszabály-módosítást, amely szerint a jármű tulajdonosának kell felelnie a közlekedési kihágásokért. Hozzátette: mivel az autópálya-rendőrség átvette a sztráda ellenőrzését, nekik a nagyvárosokra és a főutakra kell koncentrálniuk. Ezért szeretné, ha csúcsforgalom idején újra megjelennének a forgalomirányító rendőrök, a piros lámpán áthajtókat pedig elkezdenék büntetni, nem hunyva szemet a tömegközlekedési járművek vezetőinek kihágásai felett sem.
Ökumenikus meditációs szobák kialakítását kezdeményezte a kecskeméti Porta Egyesület. A szervezet így szeretné csökkenteni a megye útjain bekövetkezett tragikus balesetek számát. Farkas P. József, a Porta Egyesület vezetője tudósítónknak elmondta, egyelőre három ilyen meditációs szobát terveznek kialakítani a megye valamelyik közkedvelt pihenőhelyén. A helységekben Szent Kristófnak, az utazók védőszentjének lenne szobra vagy portréja, falain pedig feltüntetnék a környéken történt halálos balesetek áldozatait. Hozzátette: aki a szobák sajátos hangulatában elidőz, nemcsak megpihen, hanem átgondoltabban, nagyobb felelőséggel folytatja majd az útját.
forrás:Népszabadság Rajnai Attila 2005. január 14.