Az olajválságból kiút lehet a biodízel?
A közelmúlt természeti csapásai által előidézett kitermelésbeli nehézségek, illetve az olajlobbi manipulációja révén növekvő fosszilis üzemanyagárak oda vezettek, hogy komolyan elgondolkozunk, mivel váltható ki a drága és véges kőolajkészlet.Európa számos országában már évtizedek óta törvényileg szabályozzák a biodízel és bioetanol, mint növényi eredetű hajtóanyagok felhasználását, állami dotációban részesítik az alapanyag termelőit.
A hazai zöldek szerint Magyarország ugyan egyedülálló földrajzi adottsága kiaknázatlan lehetőségeket rejt, az állami támogatás és a megfelelő jogszabályi háttér hiánya akadályozza az elterjedést.
Nő a forgalom, romlik a levegőminőség
Miközben az ipar energiafelhasználásának csökkentése terén, valamint a kommunális fűtés korszerűsítésében az EU tagállamai és az újonnan csatlakozó országok egyaránt eredményeket értek el az elmúlt évtizedben, aközben a közlekedés energiafelhasználása folyamatosan növekedett. A Bizottság Európai Közlekedéspolitika 2010-ig: elérkezett az idő a döntésre című Fehér Könyve szerint a közlekedési ágazat széndioxid kibocsátása 1990 és 2010 között ötven százalékkal fog növekedni, melynek fő okozója a közúti áruszállítás. Ez pedig a közlekedési eredetű széndioxid kibocsátás nyolcvannégy százalékáért felelős. A megújuló erőforrásokból előállított üzemanyagok jelentős mértékben fékezhetik a széndioxid, nitrogénoxidok, valamint a rákkeltő benzolszármazékok kibocsátását. Az üvegházhatású gázokkal kapcsolatos elsődleges célon túl a megújuló energiaforrások közlekedési célú hasznosítása hozzájárulhat a Közösség energiafüggőségének, elsődlegesen a kőolaj importtól való függésének lazításához.
További szempont, hogy a bioüzemanyagok alkalmazásának elősegítése a mezőgazdaság érdeke is, mivel új lehetőségeket hoz létre a fenntartható vidékfejlesztés számára, a vidéki területek megőrzésére és a többfunkciós mezőgazdaságra irányul tette hozzá Szoboszlay Miklós, a GKM Környezetvédelmi Főosztályának vezetője.
Biodízel és bioalkohol: miért nem üzlet itthon?
Szoboszlay Miklós elmondta: uniós irányelvek tartalmazzák az előállítás és a felhasználási arány ajánlásait, továbbá kötelezi a tagállamot egy 2010-es cél megállapítására, mely szerint hazánkban az adott évre a megújuló energiával termelt villamos energia részaránya az összes energiatermelésen belül 3,6 százalék lesz. Az Energia Klub tájékoztatása szerint ezzel a tagországok között az utolsó helyen állunk. A környezettudatosságáról híres Ausztria csaknem nyolcvan százalékát, míg Svédország is hatvan százalékát termeli meg szél- és vízierőművek, napenergia, valamint a bio üzemanyag segítségével. Illés Zoltán (Fidesz) szerint fontos különbséget tenni a biodízel és a bioetanol között, mivel sokan nincsenek tisztában a két fogalommal. Bár mindkettő növényi eredetű üzemanyagként szolgál, más a felhasználhatóság és a gyártási technológia. Kifejtette: a biodízel olajnövényből, legfőképpen repcéből készül, de napraforgóból, szójából is előállítható, üzemanyagszűrő tisztítás és némi motorátalakítás után tisztán használható. A bioetanol, azaz a természetes úton előállított etil-alkohol azonban csak keverve alkalmazható, ellenben bármilyen magas keményítő tartalmú növény szolgálhat alapul a gyártáshoz. Bioüzemanyag a hatályos uniós irányelv szerint másrészről lehet még szerves hulladékból előállított biogáz vagy hidrogén is. A gyakorlati alkalmazhatóság miatt azonban a folyékony formák terjednek inkább hajtóanyagként - mondta.
Nincs meg a kormányzati szándék, hibás az energiapolitika
A politikus úgy véli, a biodízelre megoldást jelentene a hibridautók, azaz többféle üzemanyaggal működő járművek elterjedése, amit adócsökkentéssel kellene segíteni, mint ahogy Nyugat-Európa számos országában teszik. Több cég gyárt ilyen autót. Ráadásul fűtésre is használják, a német Bundestagot is ez melegíti - magyarázta. Emellett megfelelő kormányzati szándékot tükröző energetikai és mezőgazdasági politikára lenne szükség. Szerinte a falugazdászok segíthetnek a kapcsolattartásban és a felvásárlói árak stabilan tartásában. A MOL a töltőkutak fejlesztésével teremthetne lehetőséget az alternatív üzemanyag terjesztésében, vagy ha nem engednék közforgalomban értékesíteni, akkor legalább a buszok, nehézgépjárművek, azaz a nagyfogyasztók hozzájuthatnának. Az is ösztönző erő lenne, ha az állami tulajdonban lévő gépjárműparkot állítanák át biodízelre.
Illés Zoltán hozzátette: a bioetanol akár negyven százalékban bekeverhető a benzinbe anélkül, hogy csökkenne a teljesítmény, ugyanakkor jelentős javulást eredményez a légszennyező anyagok kibocsátásában. A jelenleg érvényben lévő országgyűlési határozat azonban 2007-re csupán kettő százalékos bekeverési arányt ír elő tette hozzá. Óriási mezőgazdasági potenciálunk révén pillanatok alatt feltornázható lenne ez az arány, ráadásul az infrastruktúra adott, az alkohol előállításnak megvan a technológiája mondta. Brazíliában harminc-negyven százalékban keverik be a cukornád erjesztéséből származó alkoholt az üzemanyagba. A bioetanol előállítási költsége hazánkban még állami dotáció nélkül is kedvezőbb, mint a fosszilis energiahordozóké. Hozzátette, bár az alkohol előállítás feltételei adottak, a biodízel gyártására is volt próbálkozás. Legalábbis ezt mutatja, hogy Bábolnán csaknem tizenöt éve építettek egy gyáregységet, amit azóta sem üzemeltek be. Valószínűleg van még ilyen kísértetüzem az országban fűzte hozzá.
Mit mond a tárca?
Szoboszlay Miklós, a gazdasági tárca munkatársa szerint rövid távon a bioetanol, azaz az alkohol üzemanyagba keverése reálisabb elképzelés. Elmondta, közvetlen bekeverését azért nem preferálják, mert a benzin gőznyomását lenyomva csökkentheti a teljesítményt. Ezért egy másik vegyületet kevernek hozzá, így használják fel. Hozzátette, ma is tartalmaz a benzin ilyen adalékot, de azt földgázból szintetikus úton állítják elő. Tulajdonképpen ez váltható ki a biológiai erjesztéssel készített alkohollal. A MOL százhalombattai finomítójában már elindult a bioetanol felhasználása, a tiszai finomítóban pedig 2007-től fogják használni. A közösségi direktíva ajánlása szerint a bioüzemanyagok részarányát 2010. év végéig mintegy 6 százalékra kell felemelni áll a GKM tájékoztató anyagában. A biodízel használt sütőolajból is előállítható. Spanyolországban, ahol nem terem repce, már bevált a módszer. A szakértő hozzáfűzte, bár gyártanak külön ilyen üzemű autót és átalakítható minden gépjármű, valószínűleg az elkülönített forgalmazás helyett a gázolajjal keverés fog elterjedni. A tisztán alkalmazott biodízel ugyanis enyhe oldószerként viselkedik, így egyesek szerint a tömítéseket tönkreteheti. A tárca munkatársa kérdésünkre válaszolva nem tudott pontos adatot szolgáltatni arról, hogy Magyarországon jelenleg hány biodízel gyártására képes üzem van, és ezek kaptak-e beruházási támogatást. Kunhegyesen, Bábolnán és Mátészalkán van egy-egy telep. Arra sem kaptunk választ, támogatják-e ma KIOP pénzekből a bioüzemanyag előállítását. A bioüzemanyag minden esetre jövedéki adómentes.
Forrás:greenfo