Békés megyében is bizakodóak a kecskeméti Mercedes-gyár miatt
Széles körű összefogásra van szükség ahhoz, hogy a megye a legnagyobb mértékben profitálhasson a Kecskeméten épülő Mercedes-gyár előnyeiből — állítják a megkérdezett szakemberek. Elsősorban a szakképzés, a kamarák, a vállalkozói oldal és a munkaerő-közvetítés területén lesznek teendők. ...
Várhatóan 2012-ben gördülhet le az első, hazánkban gyártott Mercedes a kecskeméti gyár futószalagjáról. Az elsődleges híradások szerint 2 ezer 500 új álláshely létesülne a szomszédos megyében, a beszállítói kör révén pedig további 10—15 ezer munkahelyet eredményezhet a beruházás.
— Felélénkíti a régió munkaerőpiacát a tervezett kecskeméti gyár — hangsúlyozta Kristóffyné Szász Etelka. A Dél-alföldi Munkaügyi Központ igazgatóhelyettese örömének adott hangot, amiért a régióban valósul meg a nagyberuházás. Ez a képzés és a közvetítés területén is további feladatok elé állítja a régiós munkaügyi központot.
A térség autóalkatrész-gyártással foglalkozó üzemei elsősorban lehetséges megrendelőt látnak a térségünkbe települő gyárban. Mindamellett annak a félelmének is hangot adott néhány cégvezető, hogy a műszaki szakemberek, mérnökök nagyarányú foglalkoztatása Kecskeméten elszívhatja Békés megyéből a jól képzett munkaerőt.
A megyeszékhelyen működő Csaba Metál Zrt. 230 főt foglalkoztat. A személygépkocsi-alkatrészek gyártásával is foglalkozó cég az elmúlt években Audi-, BMW-, Chrysler-, Ford-, Jaguar-, Mercedes-, Nissan-, Renault-, Rover-, Toyota-, Volkswagen-, Volvo-gyárnak szállított. Pintér Zoltán, a cég vezetője reménykeltőnek nevezte a kecskeméti beruházás hírét, mindamellett korainak tartja ahhoz, hogy a piaci előnyei megjósolhatók legyenek.
A Békéscsabán működő Hirschmann Car Communication Kft. a Daimler Chrysler-csoport beszállítója. Ehhez a cégcsoporthoz tartozik a Mercedes Benz is. Peter Inzenhofer, a 420 főt foglalkoztató üzem ügyvezető igazgatója a megye gazdasága szempontjából biztatónak tartja a Daimler-Benz kecskeméti beruházását. Arról, hogy számíthatnak-e a megrendeléseik növekedésére a szomszéd megyébe települő gyár kapcsán, egyelőre korainak tartotta beszélni.
Az orosházi gépi forgácsoló, Gajda István öt kiváló szakemberével negyven cégnek — köztük több multinak — szállítja az egyedi alkatrészeket. A Metál-Grinding arról is híres, hogy Magyarországon csak ők javítanak üvegcsiszoló gyémántszerszámokat. — Megcsillant a remény előttünk. Nevünk a szakmában már jól cseng. — Egyedi mérőeszközökben, a technológia fenntartásához szükséges egyedi alkatrészek gyártásában esélyt látok — mondta a cégvezető.
Igazodnia kell a szakképzésnek
— Az új jogszabályi feltételek mellett még inkább követni kell a munkaerő-piaci igényeket a szakképzésben — jelentette ki Skultétiné Barna Anita. A békéscsabai Kemény Gábor Logisztikai és Közlekedési Szakiskola igazgatónője hozzátette, ez tipikusan egy olyan eset, amit a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság döntési hatáskörébe tartozik. Skultétiné Barna Anita rámutatott:
— Az autószerelő tanulóinknak már most sincs problémájuk az elhelyezkedéssel, nagy az igény képzett szakemberekre. Reális lehetőségnek tartom, hogy új osztályok induljak a későbbiekben ezen a területen.
— Feltételezhető, hogy a Mercedes-gyár a régiós átlagnál magasabb béreket kínál majd a dolgozóinak. Mivel műszaki szakemberekből amúgy sincsen túlkínálat, a Kecskemét környékén működő vállalkozásoknak számolni kell dolgozóik esetleges elvesztésével — világította meg a beruházás munkavállalói oldalát Hankó György. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének megyei képviselet-vezetője hozzátette, a viharsarki vállalkozások is számíthatnak a jól képzett, mobil munkaerő elvesztésével, ha nem tudják felvenni a versenyt a bérek tekintetében.
— Közvetett módon is új munkahelyek teremtéséhez vezethet a kecskeméti gyár megépítése. A viharsarki vállalkozások ugyanis potenciális beszállítói lehetnek a Mercedesnek. Ahhoz, hogy a megye maximálisan profitálhasson a kecskeméti beruházás előnyeiből, széles körű összefogásra van szükség, elsősorban a szakképzés, a kamarák, a vállalkozói oldal és a munkaerő-közvetítés területén — fejtette ki Hankó György.
Békésből is mennek
Mennyire befolyásolja majd Békés megye életét a Kecskeméten nyíló Mercedes-gyár? — kérdeztük Hódsági Tamást, a megyei kereskedelmi és iparkamara elnökét.
— Bács-Kiskun és Békés megye szomszédos egymással. Ön szerint sokan mennek a Viharsarokból Kecskemétre dolgozni?
— Sajtóhírek szerint 2500 munkahelyet teremt az üzem, biztosan lesznek Békés megyeiek is, akik ott vállalnak munkát. Jó lenne, ha a megyei alkatrészt gyártók is munkához jutnának. Tapasztalatok szerint azonban a nagy cégek ragaszkodnak a régi beszállítóikhoz.
— Állítólag a gyár óránként 8—9 eurós óradíjat fizet majd, ami jóval alatta marad a németországi 30—40 eurónak, de több, mint az itteni átlagbér. A kecskeméti havi 320—350 ezer forintos bér a megyében is feljebb srófolja majd a fizetéseket?
— Az autóiparhoz kapcsolódó területeken elképzelhető, de más területen semmiképpen nem várható változás. Egy varrónő nem keres majd többet.
— Az autógyárak eddig nem igazán figyeltek Kelet-Európára. Lehet, hogy változik majd a helyzet?
— Csak találgatni tudok, de jó lenne. Végre egy nagy autógyár, amely a Dunától keletre telepedik le! Reméljük, ez másokat is vonz majd.
(beol.hu)