Interjú Göcs László oktatóval, az NJE Informatikai Iroda vezetőjével
– Az Informatikai Iroda vezetőjeként hogyan érte március közepén a hír, hogy át kell állnia az egyetemünknek a távoktatásra? Megvoltak-e ennek a tárgyi feltételei?
– Első pillanatban kicsit sokkolt a hír, de ez fél napig sem tartott. Egy szerdai napon 12:00-kor még előadást tartottam informatika biztonságból közel 80-100 főnek, és délután már jött a hír, hogy másnap zárjuk a kapukat. Nem volt sok gondolkodási idő, azonnal kerestük a lehetőségeket, technikai megoldásokat, hogy hogyan is tovább. Az Informatika Iroda munkatársaival közösen elkezdtünk gondolkodni, ötletelni, hogy milyen meglévő eszközeink vannak.
– Hogyan tudták segíteni az oktatókat az átállásra, a távolsági oktatásra való áttérésre?
– A vírushelyzet kihirdetése után 1 nappal már létre is hoztunk az egyetem weboldalán egy "Távoktatás" menüpontot, ahová pár napon belül feltöltöttük azokat a lehetőségeket, útmutatókat, leírásokat, amelyek segítséget nyújthattak és nyújthatnak a kollégáknak. Folyamatosan kaptunk anyagokat, információkat az oktatóktól is, az Oktatási Igazgatóságtól, a könyvtártól, melyek nagyban segítették a távoktatási lehetőségek iránti speciális igények megismerését is. A lehetőségekről körlevél formájában tájékoztattuk az egyetemi oktatókat.
– Milyen problémákkal szembesültek a hallgatók?
– Egyik nagy platform, ami előtérbe került az az Microsoft Teams. Sok oktató ráállt erre a felületre, ezért nagy szakmai támogatást is adtunk annak érdekében, hogy minden oktató és hallgató regisztrálva legyen a felületen. Itt az lehetett a probléma a hallgatóknak, hogy a túlzott igénybevétel miatt a rendszer néha lassú volt, és bizonyos tanuló csoportokba való regisztrálás nehezen ment.
– Informatikusként bizonyára korábban is rendszeresen használt informatikai eszközöket az óráin. Oktatóként hogyan folytatja munkáját a távoktatási rendszerben, mit változtatott?
– A távoktatásom során rendszeresen készítek, rögzítek oktató videókat. Ez a módszer azért is jobb, mint az azonnali online adás, mert az esetleges hibák, bakik nem fordulnak elő, valamint a rögzített videók a különböző csoportok számára videócsatorna segítségével elérhetővé váltak, amik így visszanézhetőek, megállíthatóak. Nagyon változó, hogy ki milyen tempóban tud haladni az anyag feldolgozásával. Ezt a módszert, lehetőséget biztosan fogom a későbbiekben is használni.
– Hogyan tervezi a vizsgaidőszakot?
– Én nagyon bízom benne, hogy a vizsgaidőszakra rendeződni fog ez a helyzet, még ha egy kis csúszással is. Ha viszont marad a távoktatási rendszer, akkor a szóbeli vizsgás tantárgyaknál online videóchat formájában megoldható lesz a vizsga. A tételhúzás egy random generátorral fog történni, és így a személyes találkozáshoz hasonlóan fog zajlani a szóbeli vizsga. Úgy vélem, hogy egy oktató ezzel az online szóbeli beszélgetéssel, a kérdés-válasz alapján is fel tudja mérni a hallgatók tudását.